Sponsrat av Mendly

2020-06-16

Att leva med social ångest

Under väldigt lång tid fattade jag inte att det fanns ett namn för det som gjorde att jag undvek jobbmingel och att jag på fester och liknande gömde mig på toaletten under långa stunder. Och jag visste absolut inte att 15% av Sveriges befolkning lever med det som kallas för social ångest. Däremot visste jag att mingel och småprat var en stor skräck som påverkade mig både fysiskt och psykiskt. Jobbmöten, stora presentationer, eller ens public speaking har aldrig varit ett problem för mig. Då har jag haft ett tydligt uppdrag och alltid vetat vad som krävs för att leverera. Så är det inte med informellt småprat där den sociala spelplanen ser helt annorlunda ut och ofta känns ganska oförutsägbar.

På fredag är det midsommar och det är exakt ett sånt tillfälle som jag tidigare förknippat med ångest kring att säga eller göra saker som bryter mot sociala koder. Förra året var jag till exempel på en fantastiskt trevlig fest men hade ändå en skräck för att på något sätt göra bort mig, och då har ändå min sociala ångest blivit bra mycket bättre de senaste två åren.

Midsommar förra året. Vad som inte syns i bild är att jag spenderade stora delar av kvällen gömd på toaletten.

Det finns garanterat lika många sätt att jobba med sin sociala ångest som det finns människor som har ångest. Här är tre saker som hjälpt mig med min ångest i sociala sammanhang som till exempel midsommarfester:

✨ Kom förberedd
Det låter kanske cyniskt att förbereda sig för att ha ett ”avslappnat” samtal på fest men jag tyckte ju sällan att det var särskilt ”avslappnat” att prata med främlingar på fest/mingel/vad-det-nu-än-är. Snarare tyckte jag att det var extremt jobbigt och påfrestande. Därför brukar jag alltid se till att ha ett förråd med frågor och följdfrågor att ställa folk. Folk älskar ju att prata om sig själva hehe, så detta brukar funka riktigt bra. Jag tänker helt enkelt ut frågor beroende på tillställning. På en midsommarfest där jag inte känner någon utöver värdarna kan det till exempel vara ”vad jobbar du med”, ”hur kom det sig att du hamnade där”, ”jaha, så då pluggade du X i Y?” och så vidare. Efter bara två, tre frågor brukar konversationen flyta på av sig själv.

✨ Hitta en kontext
Jag är kanske inte världens bästa småpratare, men däremot är jag riktigt bra på att göra. Därför brukar jag alltid försöka hitta saker att hjälpa till med—tex duka på och/eller av, fixa med drinkbord, fylla på snacks osv. Med andra ord brukar man oftast hitta mig i köket. En annan sak jag också försökt göra är att hålla utkik ifall någon till exempel spelar spel. Då erbjuds ännu en kontext där spelreglerna är lite tydligare och det finns givna saker att prata om.

✨ Det är ok att gå hem
Det var en enorm lättnad när jag kom på att jag faktiskt kunde tillåta mig själv att gå hem om det blev för mycket. Man måste inte stanna kvällen ut. När jag var yngre kändes det som ett nederlag att gå hem, som om jag hade misslyckats med någonting. Jag brukade pina mig igenom sociala tillställningar och jag vet egentligen inte varför. Numera är jag mycket snällare mot mig själv. Jag vet om att jag lever med social ångest, ibland är den bättre och ibland sämre, men detta är något jag måste förhålla mig till och jobba med. Om jag har en dålig dag är det helt okej att gå hem, och det är fantastiskt frigörande att faktiskt känna detta.

Samtliga av dessa knep funkar ju dock bara i stunden. Om man vill jobba mer långsiktigt med sin ångest finns det i forskningen stort stöd för KBT-behandling. Tyvärr ser verkligheten ut som så att 40% av de som någon gång funderat på terapi aldrig kommer till skott och därför känns det extra kul att skriva detta inlägget i samarbete med Mendly. Jag brukar ju inte göra några samarbeten men detta känns både kul och viktigt, framförallt med tanke på min egen erfarenhet av just social ångest.

Mendly erbjuder nämligen KBT-behandling i en ny tappning—behandlingen sker via chat från din telefon, som patient kan du skriva till din psykolog 24/7 och det finns ingen väntetid för att påbörja behandling. Behandlingen bekostas av landstinget och kostar därför inte den enskilda patienten någonting—med andra ord, precis som om du hade gått via din vårdcentral. Samtliga terapeuter hos Mendly är legitimerade psykologer eller psykoterapeuter och som patient har man samma terapeut genom hela sin behandling.

Jag är som bekant ett stort fan av både terapi och thought management. Tyvärr vet jag också om att man som patient ofta behöver utstå långa köer för att få terapi. Med Mendly kan man dock påbörja sin behandling direkt och man har hela tiden uppsikt över sin behandlingsplan direkt i telefonen. Du kan läsa mer om Mendly och hur du signar upp här.

15

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.