2019-08-30

Fjälläventyr – 25 000 steg och sko uppäten av myr

Att få hänga en långhelg utan smink, i sköna kläder, i en stuga i fjällen och bara laga god mat, dricka vin och prata om allt inifrån och ut. Och så ja, gå 25 000 steg i terräng, fastna i en myr och gå fel i ett skidspår också. Det gör något med själen. Jag kan verkligen rekommendera att styra om den där storstadshelgen, införskaffa ett par vandringskängor i Goretex och bege er norrut. Vi landade i Vemdalen där en av min bffs har en fjällstuga. För närvarande inramad i grönskande skog och blomstrande fjällfält. Och inte en snöflinga i sikte i backarna.

En av dagarna begav vi oss på en tur som skulle ta 3-4 timmar med en plan på att landa i bubbelpolen på det spa som ligger vid början av vandringsleden. Trodde vi.

Det var en dag med duggregn i luften. Vi började med spralliga ben och bra humör. Okej jag var rejält bakis och det mesta gungade i mitt huvud av hela naturupplevelsen men ändå. Vi var på topp. Gav oss ut från spåret och plockade hjortron och blåbär. Upplevde fjällen.

Sen gick vi. Och gick. Och spåren blev allt sämre och sämre. Vi tog oss över kilometer av myr och sankmark på brädor som var utlagda för att komma över. Men efter en lång säsong var det i sämre och sämre skick ju längre ut på fjällen vi kom och till slut var vi tvugna att hoppa på tuvor för att ta oss fram.

Då hände det.

Hela min kompis (okej halva) ben försvann ner i myren. Hon var fast. Vi drog och slet men marken höll fast henne som en sugpropp. Till slut fanns det bara en sak att göra – ge upp skon. Vi fick upp Veronica, men henne sko satt fast en halv meter ner och marken slukade den som om det var frukost.

Jag skrattade och var helt skärrad på samma gång. Såg min kompis gå med en sko över fjällen och krackelerade i skrattattack. Som tur är hade vi extra skor i ryggsäcken.

Men så kom vi ner, in i skogen, fann vackra bäckar och vattenfall, stegade över stenar och var iväg mot vår matplats. Hittade färsk djurspillning och började googla björnbajs mitt i skogen, hörde massa klockor och trodde vi skulle bli nersprungna av ett gäng renar men det visade sig vara kor som vi fick väja för.

Till slut kom vi till det lilla hus där vi stannade för vila. Där vi åt en ljuvligt fet och mättande bourguignon på älg som Johannas man lagat åt oss, drack jäger och kaffe och gav oss av på en tur mot ett vattenfall.

Det var ungefär här tröttheten slog in. När det kändes som vi gick och gick men aldrig kom fram. 1,2 km i terräng känns definitivt inte som lika långt hemma. Till slut fann vi ett magnifikt vattenfall, omöjligt att fånga i sin storhet på bild. Vi satte oss ner, för en liten stund.

Föga anande om vad som skulle hända.

Det var någonstans här där vi tog beslutet om att gå en annan väg hem. Kul med ny väg! Och den förra var ju så jobbig med sankmarken.
Så vi gick, och gick. Vi kom till en bäck utan bro, tog oss över på stenar och vips därefter var vandringsleden som bortblåst. Ingen stig i sikte, inga brädor att gå på. Bara myr, efter myr efter myr och skitspårspinnar. Vi gick en bit. Det blev blötare och blötare. Läskigare och läskigare. Och till slut insåg vi faktum. Vi var inte längre på en vandringsstig utan i ett skidspår.

Efter försök tog vi det jobbiga men kloka beslutet att vända och ta samma väg tillbaka som vi gått hit (precis som kvinnan på turistbyrån sagt) Jädra rebeller vi skulle vara då. Och på så sätt ökade vi vår lilla mysiga fjälltur från 3 timmar till en blöt, tyst, intensiv vandring med pannbenspromenad i 7 timmar.

Den här bilden tog jag när vi insåg att vi klarat det värsta. Mina kompisars envisa trampande hade avtagit och alla kunde enas i en gruppkram. Äntligen.

25 000 steg gick vi den dagen. När vi var framme var spaet stängt, men med vädjan kom vi in. Och jag kan säga. Att aldrig har en bubbelpool och öl varit så goda som då.

Så mitt tips, gå efter vandringslederna och ta dig inga friheter. Googlade ”folk fast i myr på fjällen” hela kvällen med ett glas Nebbiolo i hand.