2020-07-05

Husbilssemester i Sverige

”Det här var den bästa semestern i hela mitt liv” sa jag flera gånger förra året under vår husbilssemester. Det är precis som på den tiden när man inte hade barn och bara kunde fälla sätena i sin bil, slänga in en madrass och bege sig ut på äventyr. Inte veta vart man skulle vakna upp nästa morgon, bara att det med säkerhet skulle vara på en vacker plats. Precis så är det med husbilssemester bara lite barnvänligare. Vill ni höra om vår sverigetur från förra året?

Varberg

Vi började i Varberg. Min Pappa har delvist växt upp här så jag tycker ju att detta är min barndoms paradis. Här gjorde vi ett litet nybörjarmisstag, vi bokade plats på en camping. Tänkte att första natten kunde väl vara bokad så improviserar vi sen. Vi insåg ganska direkt när vi hamnade bredvid en van campare med eget staket och medhavd grill som började dra lite oskrivna regler för oss, att detta gör vi inte om. Apelvikens camping var detta och ligger vackert ända nere vid havet. Vi åkte och badade på Getterön, som också har en camping men hann inte med Varbergs stadskärna. Det gör vi nästa gång för hit vill vi åka igen och igen.

Det är klart skönt med camping att man har dusch och toalett tillgängligt. Här är Hampus och Gottfrid nyduschade och fina.
Med en liten Beate i famnen bara någon månad gammal.

Båstad

Efter Varberg körde vi tillbaka till Skåne och Båstad och slog läger för natten i Kattviks hamn. Vi somnade till ljudet av vågor och vaknade till nygräddade våfflor. Våra kompisar Christin med familj har hus precis här men vi lyckade inte matcha veckan då de var hemma. Annars är husbil ett väldigt härligt sätt att träffa vänner man bor långt ifrån. Man kan åka runt i hela Sverige och hälsa på. Göra sociala stopp, och be om att få låna en dusch och lite el samtidigt.

Det tidiga morgondoppet i Kattvik

Torekov

Det blev en natt i Torekov också, bara för att där är så fint och för att alla restauranger hade leksaker till barn att leka med.

Mölle

Över en sommar, den här sommaren, blev Mölle en favorit och ett glädjefyllt stopp. När vi tittar tillbaka på bilder härifrån skulle man kunna tro att det är i medelhavet vi är och semestrar. Vi åt middag på Krukmakeriet, fikade i en gammal brandstation, sov en natt på Grand hotell och badade från alla söta stenbryggor. På vägen sedan stannade vi och åt äggkaka på Flickorna Lundgren, en klassiker tydligen.

Kvällsdoppet i Mölle.
Hos Flickorna Lundgren

Österlen

Sen åkte vi hem för vi bor ju i världens paradis. Och vill man ha lite tips på vad man kan göra på Österlen i sommar gjorde jag en guide för ett tag sedan. Jag rekommenderar varmt en husbilssemester hit.

Vi ses på rastplatserna i sommar!