Jag hade så väldigt fina besök i showroomet idag. Mitt minsta gryn var där. Sen kom min pappa på besök och tog hand om det lilla grynet när jag hade bokade kunder. En härlig kvartet kom förbi och provade klänningar och drack rosa bubbel ur mina vintagekupor. Sen fick jag besök av ingen mindre än polska Vouge. De fotograferade lite och pratade mode och hållbarhet. Sen kom Christin, älskar när hon sitter och jobbar vid datorn och jag steamar klänningar, sällskapar bara. Fina besök, härlig mötesplats. Lycklig är jag som får kalla detta mitt jobb.

Dessa två bilder tog min vän Caroline hemma hos oss när Beate var helt ny. Idag firar jag att jag har fått ha denna lilla snusis nära i precis sex månader, en liten snusis som dubblade kärleken från sekunden hon kom ut.

Sponsrat av Clarion Hotel Malmö Live

2019-11-28

Designers Christmas Market

Kan jag inte få planera er lördag? Jag tycker ju att det är så roligt. Jo jag tänker mig den såhär. Vi börjar redan sen fredagskväll med att ni checkar in på Clarion Hotell Malmö Live. Kanske är ni helt slut efter veckan och läser en god bok i den underbart sköna hotellsängen eller så är ni sugna på en sängfösare och åker upp till skybaren på 23e våningen. Det viktigaste är att ni är utvilade till dagen efter, lördagen.

Lördagen börjar med hotellfrukost, finns det något bättre? När ni ätit den sista våfflan är klockan bara elva så ni har en timme på er innan allt det festliga ska äga rum i hotellets Living Room. Då tänker jag mig att ni kilar bort och säger hej till mig i mitt Showroom där jag hyr ut mina kläder, det är en skön promenad på tio minuter. När klockan slår tolv är ni på plats igen för Designer Christmas Market. En stilren, snygg och modern julmarknad där man hittar utställare som Smeg, String, Hatthyllan och så min favorit Lite Kalabalik. Ett jazzband spelar sköna toner och ni fixar alla julklappar till hela släkten.

Även om hotellfrukosten var rejäl börjar ni bli sugna på lunch. Saluhallen med sitt stora utbud ligger precis rakt över gatan från Malmö Live så ni kilar över dit och äter en snabb lunch på en barstol i myllret av lördagsglada människor. Men ni sparar lite plats i magen ändå för klockan två öppnar ostronbaren på marknaden på hotellet vilket ni ju inte vill missa. Med ett Christmas oyster i ena handen och ett glas glubbel i andra minglar ni vidare här i allt det goda sällskapet.

Tiden springer när man har trevligt och det har redan blivit tid för ert bokade bord på hotellets taqueria Eatery Social. Här äter ni mexikansk mat med en touch av New York och njuter av sorlet och den höga stämningen. När middagen är avslutad är ni lite sugna på malmönatten och tar den korta promenaden på två minuter till den nya bargatan i Malmö där allt numera verkar hända. Mäster Johansgatan som börjar med Duxiana i ena änden och fortsätter med små fina vinbarer, kreativa uteserveringar, rebellisk sushi och sen avslutas med pampar som Bastard och Quan.

Men väl uppe vid torget tar utekvällen slut och allt ni vill är att få krypa ner i den sköna hotellsängen med en läsk från minibaren.

Vill ni läsa mer om alla happenings under julmarknaden kan ni kika in här.

Att byta fönster på ett hus likt vårat är minst sagt en resa. Vår resa börjar närma sig sitt slut, snart sitter jag här i skolsalen med vackert spröjsade träfönster. Men jag tänkte att vi skulle ta det från början och dela upp resan i fyra delar där det förhoppningsvis slutar med ett färdigt resultat. Allt började i alla fall med ett gott råd.

Vi hade turen att få hem en av Sveriges främsta arkitekter och visade stolt upp vårt renoveringsprojekt för honom. De inte så vackra plastfönstren hade vi en plan för. Att bara byta ut direkt och omedelbart. Får ni precis vad ni vill ha då frågade han. Nä svarade vi men det blir i alla fall bättre än det vi har nu. Fel sa han. Jag drömde ju om fina träfönster gjorda med omsorg där glaset bryter ljuset vackert och spröjsen är tunna och arbetade. Men att få tag i den typen av fönster i våra gigantiska mått skulle ta för lång tid, för såna tillverkar man ju inte på en dag. Gravid och renoveringstrött som jag var hade det på ett lite desperat vis bara blivit viktigt för mig att få allt klart innan bebis skulle göra entre. Även om det skulle innebära att tumma på det viktigaste, våra fönster.

Tack vare det goda rådet från arkitekten, som vi hade stort förtroende för, gjorde att vi gjorde rätt. Vänta sa han. Han tyckte att vi skulle stå ut med plastfönstren som trots att höll värmen inne och byta när vi kunde få tag i precis det vi önskade oss. Stressa inte. Så vi stressade inte. Utan började kika på vad vi ville ha när det till slut skulle bli dax, vad det fick kosta, vad vi eventuellt skulle kunna tänka oss att vara med eller utan osv. Tiden gav oss också möjligheten att ge plastfönstren en chans, kunde vi kanske stå ut med dem trots allt? Svaret på den frågan blev ändå nej. Ett fönsterbyte skulle bli nödvändigt.

Vi har nu valt, de är i produktion. Men vi ska inte gå händelserna i förväg. I nästa avsnitt av vår fönsterresa får ni följa med i processen att välja. För det är en djungel och en o så viktig del i en fönsterresa. Här får ni ett gäng bilder på våra plastfönster tagna idag. Låt oss kalla dessa ”förebilder”.

Tänk er att få börja dagen med Frukostfolket. Alltså inspirerande frukostworkshop signerad Johanna Bradford, Hanna Stefansson och Alice Johansson. Det fick jag göra igår. Och den här gången hade de teamat upp med ingen mindre än Sofia Wood.

Jag hade tagit mig upp till Stockholm kvällen innan och bodde i Gamla Enskede som nog måste vara den mysigaste lilla närförort jag varit i. Så mycket söta hus gömt bakom globen. Vi skulle vara på Matateljen som ju känns som ett så väldigt bekant ställe tack vare Instagram men som jag aldrig besökt i verkliga livet. Bara att få komma dit var en fröjd. När jag sladdar in en minut över tio möts jag av ett så hemtrevligt sorl av minglande förväntansfulla tjejer med vackra kaffekoppar i händerna. Jag får en kram av Johanna direkt innanför dörren och fortsätter mig att kramas in.

Vi skulle inte bara få laga frukost ihop med Sofia Wood utan vi fick även med oss ett exemplar av hennes kokbok Chez Wood.

Snygga snygga Matateljen.

Vi spenderade första halvan i köket och fick se Sofia i full aktion. Hon är så proffsig på ett så hemmavant sätt. Hon lärde oss hur avokadon vackrast skärs upp, hur chiafrön inte behöver bli geggiga och hur en mandolin kan göra päron till perfekt topping. Jag hyvlade morötter, gott och snyggt. När vi alla hade hjälpts åt dukade vi fram frukosten på fat och i små skålar att dela på.

På menyn stod kokosmjölksgröt på polenta och chia toppad med honung och bär, pocherade ägg med avokado och morotssallad med zest och flingsalt. Till allt detta goda fick vi dricka Golden milk och lemonad. Och till sist som världens godaste frukostefterrätt fick vi skrabelucker. Som vi njöt.

En stund efter att frukosten egentligen skulle varit över började vi alla lyckliga som fått vara med plocka ihop oss för att fortsätta söndagen. Jag skulle åka norr om Stockholm och gosa med min kompis nyfödda lilla plutt en kortis. För att sen åka hem till mina egna små. Men innan vi begav oss fick vi en personlig hälsning i den absolut finaste kokbok jag ägt.

Den här avslutande bilden är precis vad det ser ut som; ett stort fan som ber om att få ställa sig i mitt emellan sina största inspiratörer för en bild.

Tack Frukostfolket, Sofia och Matateljen för den fina matupplevelsen.

Härom veckan var jag, Gottfrid och Beate hemma hos Moa och Juno (David och Julian bor också här såklart). Vi var ditbjudna på frukostscones med hemmagjord lemoncurd, precis lika gott som det låter. Som vanligt när jag kommer in i såhär vackra hus blir jag superinspirerad och börjar fotografera. Jag slängde upp allt direkt i instagramstories och fick massor med kommentarer om hur fint det var. Därför tänkte jag ge liv till bilderna igen och lägga upp dem här. Lite som ett ”på besök” fast i storieform.

Sponsrat av Alex&Phil

2019-11-18

En fikapaus med Alex&Phil

En dag mitt i veckan som var fick Gottfrid ledigt från dagis och jag fick en dag med båda mina små gryn. Vi packade väskan full med frukost, mellis och middag från Alex&Phil och tog oss in till Malmö. Med bilder från en av våra många fikapauser den dagen skulle jag vilja berätta om favoritklämmisarna och hur väldigt glad jag blev när jag fick frågan om vi ville testa dem.

Det ord jag bäst tycker beskriver Alex&Phil är omtanke. Omtanke för råvaror, våra barn, andras barn, jordklotet och oss föräldrar. De är partnerföretag till SOS Barnbyar och avsätter 50 öre per såld produkt till en insamlingsstiftelse vars syfte är att hjälpa nödställda barn. Hela verksamheten är klimatkompenserad till den nivå att de är klimatneutrala och får nu nya förpackningar som är biobaserade och aluminiumfria. De visar omtanke i valet av ingredienser som alltid är ekologiska och kravmärkta. Och som enda barnmatsmärke i Sverige har de även fått en Äkta varamärkning.

Vårt första stopp var här, hos Beyond Us där det rosa bollhavet är Gottfrids favorit. Efter ett långt bollbad där han engagerad all personal i att fånga bollar slog vi oss ner i cafédelen för en fika. Jag fick avocadomacka med ägg och Gottfrid fick mellis med gröna ärtor, svarta vinbär och Quinoa. Bea äter fortfarande mest bara på mig men fick smaka lite på en gröt. Även om hon gärna hade satt i sig hela är det lite lite tidigt, till Gottfrids stora glädje som fick resten.

Jag är glad över att det är så lätt att i farten kunna få med mig vällagad mat till mina små. Med mycket omtanke. Nästa lekstopp för dagen var hos Morfar.

När jag gick i trean på gymnasiet läste jag filosofi en termin och skulle skriva en uppsats med rubriken ”Tiden”. Jag tog mig an uppgiften och filosoferade loss. Läraren i kursen var knappt så impad av mitt drömmande och gav mig ett ”Godkänt” med ett minustecken efter.

Idag undrar jag mest bara var tiden tar vägen? Hur kan liten så fort bli så stor?

Här är veckans skörd. Två krukor med en blomma jag inte minns namnet på från Åbergs trädgård där vi var på utflykt hela familjen i helgen som gick. Ett paket till min Hampus som fyller trettio på söndag. Han läser inte min blogg så jag kan berätta för er att det ligger en tröja i. Två makalöst vackra bordslampor i mintigaste grönt från Art  n deco world. Ett pussel till Gottfrid med både en grävskopa och en dinosaurie på. Sen kanske vackrast av allt, jag har köpt en gren/kvist från AB Småland som ska få hänga och torka i min knopplist i köket. Kan någon gissa vad det är, vilket träd den kommer från? En ledtråd är att den är god att äta.

Sponsrat av CLARION HOTEL MALMÖ LIVE

2019-11-03

Home away from home

Vi älskar vårt home-away-from-home hos Clarion Malmö Live. I fredags var det fest i vårt living room. Vi fick en skön plats där vi hängde hela den tidiga kvällen med olika vänner och kusiner som kom och umgicks. I andra änden av lokalen pågick världens fest med tema Movember. Man kunde få skägget rakat, en arm tatuerad och trycka på tusenkronorsknappen. Gjorde man det sista regnade det guldigt konfetti och man hade donerat tusen kronor till kampen mot prostatacancer. Innan klockan ens var sent blev jag sugen på nudlar och Hampus på roomservice. Så vi tackade för oss och åt middag i sängen.