2019-09-01

6 månaders köpstopp – men nu då?

F/ACT Movement, shoppingdetox till förmån för klimatet.

I torsdags hade vi vår sjätte och sista träff med F/ACT Movement och herregud var ska jag börja? Decenniets fräschaste modeprojekt (7 mars 2019-7 september 2019) börjar gå mot sitt slut och mina känslor är många och överallt. Jag är fortfarande extremt übertrött på alla bortförklaringar kopplade till hållbarhet som vi hör och läser om varje dag, men däremot är jag så oerhört glad över alla nya idéer och kreativa lösningar som vi fått testa på och lära oss under den här resan. Jag hoppas att ni som hängt med har lärt er något också.

Jag har gett bort kläder, tagit emot kläder, fått kläder redesignade, lånat kläder av både F/ACT och av vänner – ja, i princip har jag aldrig tidigare haft tillgång till så här pass mycket nya kläder och ändå har jag inte köpt ett enda nyproducerat plagg. Det här projektet har visat att det finns andra – helt fantastiska – alternativ än att köpa 14 kilo nyproducerad textil per år och person. Är vi dock inte beredda på att ändra våra beteenden och testa nya vägar vore det inte bara naivt, det vore ren och skär idioti, att förvänta oss något annat resultat än det vi har framför oss just nu.

Don’t get me wrong, jag ÄLSKAR mode. Under nästan hela mitt vuxna liv har jag även arbetat med det, men i dagsläget är branschen världens näst mest förorenade och endast oljeindustrin är jävligare. Textilindustrin släpper ut mer växthusgaser än alla världens flyg- och sjöfartsföretag tillsammans. Det är inte bara energi som förbrukas utan branschen använder även extrema mängder vatten. För att producera en T-shirt i bomull krävs det i runda slängar 2700 liter vatten. Det är lika mycket som en människa dricker på tre år och många tycker att 200 spänn för en överdel är för dyrt… Det går också åt en hel del kemikalier. Odlingen av bomull upptar ”bara” 2,5 procent av jordens odlade åkermark, men förbrukar cirka 25 procent av den totala mängden insektsbekämpningsmedel som finns i världen. Trots detta konsumerar vi bara mer och mer…

Projektet må vara över, men vi är inte färdiga här.

Det må låta helt urlöjligt för vissa att det ens skulle vara ett problem att sluta handla nyproducerade modeartiklar i sex månader. Jag hör er. Något som är värt att komma ihåg i sammanhanget är dock att mode är ett av våra absolut största intressen – för vissa av oss är det till och med vårt levebröd – och trots detta har vi lyckats att ändra våra beteenden och i vissa fall kompromissat till förmån för miljön. För vet ni vad? Som vi carpe diem-people i västvärlden konsumerar är helt ohållbart och det är hög tid för förändring.

Fortfarande helt oförstående? Tänk dig istället om du hade haft fotboll som favoritsysselsättning och enbart fick se Premier Leauge-matcherna i repris eller att du jobbade som bilmekaniker och var tvungen att ställa av din egen bil i ett halvår. Så har det känt ibland. Jag minns särskilt när första delen av H&M:s samarbete med Giambattista Valli släpptes i maj och mina händer var helt bakbundna. När Rodebjer-rean gick in på slutspurten och drog på med 60% rabatt var ytterligare en händelse som jag tvingades följa från åskådarläktaren.

Med vill ni veta en sak så här i efterhand? Jag behövde verkligen INGENTING av det och de där plaggen hade mest troligen bara gjort mig lite, lite lyckligare för stunden. Största delen av F/ACT-tiden har dock gått mycket bättre än förväntat och jag har förutom att utmana mig själv fått följa nio enastående kvinnor som inspirerat mig i min feed varje dag. Till er mina kreativa själar vill jag säga mitt hjärtligaste tack.

F/ACT Movement: 6 månader, 10 f/activister, 0 nyköp.

Mest av allt har projektet gett mig hopp – och dessutom min kreativitet tillbaka. Världen har varit med om många katastrofer och krascher, men skillnaden den här gången är att planeten stryker med i fallet. Jag vet att jag har en hel del motstånd i frågan, men jag är övertygad om att alla kan göra något och att varje steg i rätt riktning räknas. Jajamen, jag vet att flyget kommer avgå oavsett om du är på det eller inte och att tröjan i butiken redan är producerad, men förändringen är redan igång och tillsammans kan vi konsumenter, företag och politiker vända på hela skiten.

Och på frågan om mode kan vara både roligt och hållbart säger jag:
– Absolut. Vi måste bara anstränga oss lite mer än vi gör just nu.

…och just ja. Sa jag att jag kör på med köpstoppet ett halvår till? ♥

// @mariellekrus

17

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.