2020-06-28

Vill du bli influencer?

Detta inlägg har legat i mitt utkast i ca 2 veckor. Jag skrev det mest i syfte att skriva av mig och samla tankarna, inte för att publicera. Sen dess har dock flera önskat att jag ska utveckla kring mina synpunkter på ämnet. Och här är vi nu! En mindre uppsats at your disposal.

För ett tag sen fick jag en fråga av en person som uppmärksammat att jag inte gör så mycket samarbeten, och undrade om det var medvetet, samt om jag ville jobba som influencer. Jag får ofta liknande frågor, men har tidigare valt att inte uttala mig. Svaret kan ni hur som helst läsa nedan.

Det var ett svar rakt ur huvudet. Samtidigt något jag såklart har reflekterat över länge. Jag ångrar inte att jag publicerade det, men jag ångrar kanske formatet. Det är väldigt lätt att missförstå tonalitet i skrift, särskilt i det korta formatet av en story. Men, så kom jag på att jag ju faktiskt har en blogg nu, och därmed möjlighet att elaborera kring vad jag menade. Exempelvis kring den något klumpiga formuleringen ”mänsklig reklampelare” som jag förstått var särskilt provocerande, och efter en googling på influencers + reklampelare så förstår man ju varför. It was not the first time on the rodeo för det uttrycket, så att säga. Jag visste ärligt talat inte att den termen var så pass negativt associerad till influencers, och om jag visste det hade jag uttryckt mig annorlunda.

Hur som helst, min användning av den formuleringen syftade enbart på reklam som ett isolerat fenomen, och hur jag personligen känner angående att använda mig själv som farkost/medel för det. Det syftade alltså inte till influencers. Faktum är att inget i mitt svar handlade influenceryrket (som ju ändå består av mer än bara reklamsamarbeten), bortsett från frågan om jag vill jobba inom det (nej). Jag tänker f.ö. att ett yrke, eller ett reklamsamarbete, är något man gör, en tjänst som utförs. Därför är ”mänsklig reklampelare” ett olyckligt ordval även ur den synvinkeln, eftersom att det onekligen låter som något man är. Nog om det!!

Jag vill också verkligen understryka att jag inte på något sätt försökte fiska klapp på axeln, eller basunera ut mig som någon slags reklamfri ängel (det är ju heller inte sant, varoprover, spons och gåvor är också reklam). Och jag har ju inte heller sagt att jag aldrig någonsin kommer göra ett samarbete, bara att det ännu inte känts rätt. Som sagt, det finns en anledning till varför jag inte skrivit om detta tidigare. Och precis som jag skrev i svaret var jag också rädd att det skulle uppfattas som att jag satt på en hög häst med fingrar pekade åt höger och vänster. Det var alltså inte heller min mening. Jag tycker onekligen att ämnet är väldigt intressant att diskutera, något som jag dock tidigare endast har gjort irl med vänner (såklart även det av en anledning). Nåväl, nu finns ingen återvändo. Välkommen in i mitt huvud. Ursäkta röran.

Diskussion kring reklamsamarbeten sker då och då hos influencers. Vanligtvis till följd av att följare har kritiserat vad de menar är dåliga, oetiska, orelevanta, ogenuina, oärliga m.m. samarbeten, eller helt enkelt att influencern i fråga har gjort för mycket samarbeten kontra vanligt reklamfritt innehåll. Kritiken möts ofta med att förklaringen att samarbeten är en ekonomisk nödvändighet för att annat reklamfritt innehåll också ska kunna existera (baserat på empiriska studier, men jag läser ändå en hel del bloggar). Förlåt men, fattar man inte detta som följare? Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att kritisera någon av de influencers/bloggare/kreatörer/poddare m.m. som jag följer (och gillar) för att de gör reklam eller har sponsorer. Att följa deras kanal är ett aktivt val som jag har gjort. Inspirerande innehåll av personer som jobbar med att producera inspirerande innehåll kommer också till viss del att innebära reklam. Det är en del av premissen idag (sen finns ju såklart andra lösningar som patreons m.m.).

En följdfråga skulle ju då kunna vara: Behövs influencers? Vad är för- och nackdelarna med den yrkesgruppen? Är den här för att stanna? Diskutera gärna i ditt stilla sinne och återkom i kommentarsfältet. Jag vet ärligt talat inte. Internet skulle onekligen bli betydligt tommare på innehåll. Eller så skulle det inte det? Om jag funderar på det själv och försöker lista mina mest inspirerande personer på www så jobbar nog ingen på heltid som influencer.

Sandra Beijer skriver i detta inlägg från 2017 att reklamsamarbeten i sig inte är något dåligt, vilket jag i stora drag håller med om (att min personliga relation kring dem är komplicerad hör inte till sakfrågan, men påverkar såklart min synvinkel). Jag tycker oavsett att man ska vara på det klara med vad ett reklamsamarbete hos en influencer är. Enligt mig, och säg emot om ni anser annat: Reklam där någon använder sin egen person och sammanhang/kanal som budbärare och plattform. Återigen, inte nödvändigtvis något dåligt.

Att följare ifrågasätter att influencerreklam finns tycker jag alltså är ganska menlöst, men att ifrågasätta hur och vad för typ av reklam som görs är en annan fråga. Diskussion och konstruktiv kritik måste få kunna ske. Influencers får som sagt ganska ofta kritik för vad följare menar är tondöva och dåliga samarbeten, som kanske är oetiska, enbart gynnar influencern själv, inte känns trovärdiga, eller är helt enkelt är illa matchande för målgruppen. Sidospår igen men, har det inte blivit väldigt normaliserat att radera kritiska kommentarer?

Jag personligen följer egentligen ganska få heltidsinfluencers. Och av de jag följer läser jag sällan samarbetsinlägg, spolar förbi sponsorsekvenser i poddar, m.m. (såvida det inte är något exceptionellt bra, viktigt, snyggt gjort eller träffsäkert, vilket såklart händer ibland). Jag tror framförallt att det beror på att reklamen sällan tilltalar mig, eller att jag upplever den krystad och tillgjord, särskilt om det rör en specifik produkt där underlinen är: Köp detta. Och ännu mer om produkten i sig är dålig (i aspekt av kvalitet, miljö, etik, eller liknande). Jag är absolut cynisk, det ska vi inte sticka under stolen med. Men jag gillar liksom helt enkelt inte den typen av reklam. Det är knappast en kontroversiell åsikt. Det grundar sig väl i att jag ogillar konsumtionshets i överlag, och hur kapitalismen rotar sig in i alla vrår och hörn den kommer åt (däribland mig själv, såklart). Men som sagt, det bekommer mig heller inte särskilt mycket att reklamen är där om jag nu ändå har gjort valet att följa en frilansande influencer. Jag scrollar vidare.

Men om vi vänder på det då. Ponera att du har en stor kanal, och ett företag du gillar och vars produkt du själv använder eller skulle kunna köpa, skulle maila och fråga ”Hej! Vill du visa upp vår produkt i din kanal mot summa XYZ?”. Tackar du ja eller nej? Sannolikheten att du själv skulle visa upp den produkten, i.e. göra gratis reklam för företaget, är ju i sådant fall ganska stor, om du inte redan har gjort det dvs – och då kan du väl lika gärna ta betalt, eller? Jag vet helt ärligt inte, vad tänker ni? Det har hur som helst ännu inte hänt mig. Dels för att jag själv inte har sökt upp samarbeten, och dels för att det aldrig har känts bra med de företag som har sökt upp mig. Jag vet inte om jag skulle förmå mig att göra reklam för något obegripligt köttsubstitut jag själv aldrig skulle köpa, eller någon havreprodukt med palmolja i, som ägs mestadels av Kina, eller produceras i Israel. Likväl köper jag ju själv såna produkter ibland, men det innebär liksom tillräckligt med etisk stress så det räcker för mig.

Sidospår (igen!), men det är ju inte en nyhet att många influencers mår dåligt och ofta belyser det ”hårda klimatet” av kritiska följare. Skulle inte en av anledningarna kunna vara att influencers som privatpersoner idag ofta får ta emot den kritik som en tidigare ansiktslös reklambransch brukade stå till svars för? Att kommentera ”Hur kan du marknadsföra produkt X?” på en blogg är nog närmare till hands för många än att maila ”Hur kan ni producera produkt X?” till företaget i fråga. Att följare känner personlig tillit till influencern river såklart upp extra starka känslor. Samtidigt, har man gjort valet att livnära sig som influencer är man ju inte längre en privatperson som gör reklam, utan ett bolag, och bör kunna kritiseras och ta konsekvenser därefter. Det vore kanske skillnad om en influencer hade skrivit ”Hej, ibland kommer mitt bolag att göra mindre bra reklamsamarbeten som du inte kommer att gilla, som följare får du acceptera det eller avfölja”. Men så har jag nog aldrig hört någon uttala sig, utan snarare i stil med ”Jag är alltid väldigt noga med mina samarbeten”.

Nu tar vi en tvär sväng till den lilla detaljen och faktumet att influenceryrket är kvinnodominerat. Det går såklart inte att ignorera. Självklart måste man dock kunna belysa och diskutera ämnet, särskilt influencerreklam, utan att det marginaliseras till att handla om kvinnohat eller antifeminism. Det krävs lite mer nyanser. Och om något skulle jag väl snarare hävda tvärt om, att influencerbranschen som helhet ofta går patriarkala ärenden. Då syftar jag på det konstanta flödet av osunda ideal, konsumtion, träningshets, smalhet, vithet, yta (skönhetsoperationer, hudvård, mode, smink, etc.), glorifiering av globetrotterlivsstilen, m.m.

Samtidigt, är det en slump att flertalet av de krönikörer som kritiserar och föraktar influencers samt benämner det som ett icke-yrke är män (ytterligare en empirisk studie, många är absolut kvinnor)? Blir sportsajter lika granskade som bloggar (parallell snodd från Sandra)? Och blir manliga influencers som Alexander Pärleros, Viktor Frisk och Calle Schulman lika ifrågasatta och granskade som Isabella Löwengrip, Angelica Blick och Bianca Ingrosso? Kanske inte.

Om jag sedan tycker att någon av de ovan nämnda bör bli hyllade för ett meningsfullt och samhällsviktigt arbete? Kan vi kanske ta den diskussionen över ett glas vin?

detta inlägg inne hos Hanna Persson (Hanapee) för några veckor sen skriver hon bl.a. om hennes motvilja att kalla sig influencer, följt av en ganska intressant diskussion i kommentarsfältet.

Ello skrev, och jag nickar delvis instämmande:

”Jag ser inte upp till [influencer]yrket. Absolut inte för att det är kvinnodominerande utan för det är ytligt och det uppmanar sånt som inte är så bra: konsumtion, resande, yta, smalhet osv. Ser dock ner ännu mer på konsultiga och säljiga killar som tycker dom är så coola och busy och att just deras jobb är dödsviktiga. Och så säljer dom typ Nocco? Nja. De yrken jag ser upp till mest är inom vård och omsorg, skola utbildning, ja typ det mesta inom offentlig sektor som verkligen är kvinnodominerat :-)”.

Vill tillägga att det som sagt finns massa influencers/bloggare/kreatörer som jag gillar (däribland Hanapee), och vars innehåll jag konsumerar. Det finns såklart stora skillnader inom olika genres av influencers. Inte alla influencers!! osv

 

En annan parallell som jag tycker är intressant är det faktum att samhället ju väl alltid har haft svårt för s.k. sellouts (definition här, och här). Vare sig det handlar om en alternativ musiker som plötsligt börjar göra kommersiell musik för att tillfredsställa massan, eller en fotbollsspelare som syns i var och varannan reklamfilm, eller en kändis som gör reklam med, ja, sitt ansikte. Att tänka att det nu har tillkommit en hel bransch som i alla fall delvis kapitaliserar på att bygga upp sin offentliga person och skapa tillit till sina följare är faktiskt ganska häpnadsväckande. Särskilt med tanke på hur pass normaliserat det har blivit med betalda samarbeten och att använda sin egen person till att göra reklam. Och hur snabbt svängningen gick. Hur som helst, jag tänker att detta mycket väl kan vara en del i varför influenceryrket sticker i ögonen på många. OBS, jag menar inte att influencers som grupp är sellouts, eller försvarar den okonstruktiva debatten kring influenceryrket, eller annat hat och elakheter. Jag spekulerar bara kring varför föraktet finns hos så många. Vad tror ni?

Puh. Har någon orkat läsa hela vägen hit? Sorry för ett så spretigt inlägg.

Såhär i sluttampen funderar jag lite kring varför jag skrev detta inlägg. Dels tycker jag som sagt att det är ett väldigt intressant ämne. Det finns så mycket att säga. Ibland tänker jag, vem bryr sig? Men det är samtidigt svårt att bortse från det faktum att influencers påverkar oss så otroligt mycket idag. Särskilt våra yngre som praktiskt taget fötts med skärmar i hand. Det är viktigt att diskutera. Sen tänker jag också att min synvinkel, i.e. i egenskap av en person som ändå har en ganska stor kanal (alas, ofta har ångest över det haha), kan vara intressant? Nu är det istället narcissisten i mig som talar, ursäkta.

Jag tror personligen att reklambranschens tvära vändning är här för att stanna, och att vi helt enkelt måste lära oss att hantera det bättre. Man blir ju kompisar med profiler på internet. Även om man aldrig träffat eller ens interagerat med dem så bildas ett visst band. Och en vacker dag rekommenderar den personen dig att köpa en produkt. Jag själv har blivit influerad till konsumtion otaligt många gånger. Ibland bra grejer, ibland mindre bra, ofta onödiga saker. Då kan jag ändå sakna tiden då H&M-reklam bara var en retuscherad tjej på en busshållplatsreklam. Så mycket längre ifrån en. Det var bättre förr!! Skoja. Som sagt, jag tror bara att vi behöver bli bättre på att handskas med förändringen. Troligtvis behöver också e.g. Reklamombudsmannen komma ikapp med att granska och reglera influencerbranschen.

Sen hoppas jag väl på att de som eventuellt missförstod mig i frågestunden förstår var jag kommer från lite bättre nu. Återigen, svaret var helt skrivet från ett personligt perspektiv, och handlade bara om varför det kommer sig att jag inte gjort/gör samarbeten, att jag inte vill jobba som influencer, att mat för nu bara är ett passionsprojekt, och att jag ju redan har ett jobb i en helt annan bransch som jag brinner för. Och precis som jag skrev i frågestunden kan jag eventuellt tänka mig att jobba med mat i framtiden, dock inte just specifikt med reklam*. Jag vill liksom skydda mitt kreativa lilla space. Det är viktigt för mig. That’s all!

*rättelse från tidigare användning av ”mänsklig reklampelare”

OBS, disclaimer igen, MEN jag vill återigen bara förtydliga att detta inlägg inte på något sätt är en enkelriktad kritik mot influencers. Det vore ju märkligt, iom att jag själv som sagt älskar och konsumerar många influencers innehåll. Jag tycker dock att det är viktigt att kunna diskutera branschen som helhet, precis som med vilken annan yrkesgrupp som helst.

Nu är jag dock så nyfiken. Hur känner ni kring ämnet – och angående reklam, betalda samarbeten, influenceryrket, antifeminism m.m.? Ni får hemskt gärna skriva exakt vad ni tycker i kommentarerna.

Eller bjuda mig på ett glas vin!! Puss

31

Kommentera

Elin

Det absolut vettigaste jag har läst på länge

gabriellaskog

Kul, tack!

A

Det ÄR intressant att läsa din synvinkel!! Särskilt med stormen som varit på många storbloggar kring just detta de senaste dagarna. Jag hade personligen aldrig kunnat bli influencer, hade inte kunnat stå för all kass reklam. Vilket ju iof influencers idag inte verkar vara så bra på heller alltid, att ta kritik dvs. TACK för detta! Kändes också så fint och nyanserat skrivit, inte alls *översittigt*

gabriellaskog

Jag skulle också tycka att det var skitsvårt att förhålla mig till kritiken. Folk glömmer ju att det är privatpersoner bakom skärmen, även om de har ett företag och gjort valet att jobba som influencer. Men tonen i kommentarsfälten kan ju bli riktigt otäck ibland. Anyhow, kul att du gillade inlägget! Blir glad.

A

Du e queen asså.

gabriellaskog

Haha å, nä det tror jag inte <3

Hanna

Mmm mycket intressant läsning! Har aldrig ställt mig frågan själv om jag skulle vara ok med att göra reklam men jag är nog lite inne på ditt spår, skulle nog inte palla såvida det inte var ett riktigt bra märke. Svårt om inte omöjligt att göra rätt. På ett sätt var det bättre när reklam var något som bara fanns i reklampauser eller på billboards. Fattar verkligen att influencers mår piss, de får ju stå till svars för allt.

gabriellaskog

Ja men precis, att göra reklam med sin egen person kräver ju verkligen att man kan stå för det.

S

Vilken synpunkt man har i den här frågan handlar väldigt mycket om vilken politisk åsikt man har. Ett laddat ämne, alltså. Tjäna pengar, det måste man; och hur man gör det kan ses som mer eller mindre moraliskt beroende på vem åskådaren är. Faktum kvarstår att man måste tjäna pengar. Jag ser det inte som min plats att döma hur någon väljer att tjäna sitt levebröd såvida personen i fråga inte gör det på ett oetiskt och/eller oärligt sätt. Som sagt handlar det mycket om politik och då kokar det ner till vilken ideologi man är anhängare åt. Som liberal ser jag kapitalismen som något bra som ger människor möjlighet att bygga sitt eget liv. Därmed tycker jag inte reklam i sig är något dåligt. Är man socialist har man nog inte samma åsikt. Med andra ord finns det ingen slutsats att komma fram till, utan man får helt enkelt agera utefter sitt eget omdöme. Precis som du har gjort, Gabriella! Mycket kloka tankar från din sida. Bra inlägg.

Frida

Skrev en kommentar jag med nedan, men håller hundra med detta också. Man måste tänka själv, vända vrida och sen komma fram till vad man själv tycker och konsumera innehåll på internet/producera innehåll på internet efter det. Och vridandet och vändande går alltid lättare om man får vädra sina tankar med andra!

gabriellaskog

Bra poäng! Håller med om att ens förhållningssätt är högst ideologiskt. Vill bara poängtera att jag inte har något emot reklam i sig, tvärtom! Men min ideologi blandar sig väl i att jag ändå skiljer på bra och dålig reklam (rent moraliskt), samt ang. just dålig reklam – om det verkligen är klokt att reklambranschen har förflyttats så mycket till privata personer idag. De får ju ta en väldigt stor del av kritiken som förr endast kunde riktas mot företag. Det är väl det jag känner att jag inte skulle kunna göra heller, i.e. ”dålig” reklam, och sen behöva stå för det. Men som du säger, det är ett svar som alla behöver finna hos sig själva. Tack för din kommentar!

Frida

Du är väldigt klok! Nyanserat inlägg, bra underbyggt, inga pekpinnar osv. Tackar för läsning och här är mina tankar:

Att influensers/de som livnär sig på samarbeten i sitt webbaserade innehåll direkt vill göra likhetstecken mellan kritik mot deras yrkesval och kvinnohat är för mig att missa mål. Skepticismen grundar sig inte (som jag tolkar dig också anse) i att det är en kvinnodominerad bransch som väljer kommersialisering som inkomst, utan konsumtionshetsen överlag som samarbeten bidrar till. Man måste kunna kritisera ett skeende och anse det problematiskt ÄVEN om det är kvinnor som i stor mån står för det.

Jag håller vidare hundra procent med dig om att det också är absurt att som följare av en influenser bli irriterad/arg när denne sen gör samarbeten. Det ingår ju i premissen? Vill man inte se/höra samarbeten så behöver man inte konsumera just den personens content. LIKAVÄL så måste man kunna ha en diskussion om konsumtionshets och att sälja grej med livsstil när det sker i så stor omfattning som det gör idag. Jag tycker inte man kan avfärda med ett enkelt ”sluta följ” heller.

Tycker du är inne på ett bra spår med att de organisationer och myndigheter vars syfte är att kontrollera reklam måste hinna ikapp utvecklingen. Att folk kommer försöka livnära sig på att sälja grejer är sen gammalt, att det bör ske på ett tillbörligt sätt är självklart.

Jag uppmuntrar och uppskattar att ämnet tas upp för diskussion! Jag tror att vi måste bli lika medvetna om vad vi konsumerar och hur på internet som vi är med det fysiska vi köper i butik.

gabriellaskog

Tack, vad kul!

Exakt. Det blir för svart/vitt. Som kvinna och vit känner jag att det blir väldigt märkligt att jag inte skulle kunna kritisera något andra kvinnor gör. Det kan verkligen gå snett i ett sånt klimat.

Att influencerbranchen är byggd av kvinnor syns också i faktumet att den mångt och mycket kretsar kring kvinnligt kodade beteenden, i.e. idolisering, jämförelse, fixering vid det yttre, etc. Behöver inte vara något negativt (även om det ofta blir det), men tycker att det är intressant! Tror inte att branschen hade kunnat byggas upp av män, då de rent stereotypiskt inte är intresserade av att följa varandras privatliv på samma sätt. Sidospår!

Jag tror definitivt att branschen hur som är här för att stanna, och att resten av oss, myndigheter såväl som samhället i stort, helt enkelt behöver komma ikapp.

Sandra

Tyckte ditt första utlägg om detta på insta var lite onödigt hårt och lite nedvärderande mot yrkesgruppen, som ju i många fall gör ett otroligt tidskrävande jobb. Nu förstår jag dig bättre så tack för ett välformulerat och väldigt vettigt inspel till de hela. Det jag tycker är synd är att influencers har så dålig klang och rykte och att många känner sig ovilliga att kalla sig de. De känner jag för jag tror att de till stor del beror på att de är just unga kvinnor som är i branschen (eller skapat branschen för den delen). Det dom gjort är ju faktiskt rätt häftigt och jag tycker att dom förtjänar mer respekt. Sen respekterar jag såklart din syn på de hela och varför just du inte vill ge dig in i yrket. Du tar upp här att mna måste kunna kritisera yrket utan att bli anklagad för att vara antifeministisk och de håller jag såklart med om. Men tror inte att yrket hade fått lika mycket kritik om de vart män som stod för majoriteten. Då tror jag snarare att de hade pratats om männen som revolutionerade en hel bransch osv. Så tänker jag 🙂

gabriellaskog

Hej! Tack för din kommentar!

Vad bra att du förstod mig bättre! Vill bara påpeka igen att jag inte uttalade mig om influencers, utan enbart om min relation till att göra reklam. Jag förstår dock att folk uppfattade det som riktat till influencers (särskilt ang ”mänskliga reklampelare”). Sorry för det!

Jag tror absolut att du har en poäng i att branschen blir extra granskad och kritiserad för att det är kvinnor som har byggt upp den (läs gärna mitt svar ovan ang. varför jag inte tror att män skulle bygga upp något liknande).

Jag tror att branschen som helhet skulle kunna bli bättre (e.g. mha regleringar och att resten av samhället hinner ikapp). Jag tror också att många som inte vill kalla sig influencers inte vill det pga. ja, den kritiseras – men också för att den ÄR ganska dålig i många aspekter, och inget man som kanske microinfluencer vill förknippas med. Särskilt i aspekterna: unga kvinnor och självförtroende (gud, hjärtefråga verkligen), konsumtionshets, miljö m.m. Rum för förbättring finns helt klart! Jag hoppas på det iaf!

Sara

Jag tänker att hos influensern är personen väldigt mycket lika med företaget. Ja ett företag ska kunna kritiseras men kritiken influensers får är nog inte ofta ”ditt företag gör inte detta bra” utan ”DU är inte bra”. Eller? Vet inte vart jag vill komma helt mer än att perspektiven hos influenser/följare säkert är olika ofta.

gabriellaskog

Men exakt! Och det ÄR ju sjukt svårt att skilja på de två. Jag fattar att influencers inte orkar med. Idag har jag också svårt att se att en influencer skulle kunna göra ett tveksamt samarbete utan att mötas av kritik. Folk är otroligt pålästa idag, och stämningen blir ju ofta riktigt hetsig i kommentarsfält.

Jag vet helt ärligt inte riktigt vad lösningen är heller. Rent principiellt tycker jag ju att tveksam reklam ska kunna kritiseras, men det blir ju onekligen tungt för den ensamma personen på andra sidan skärmen som får ta hela det moraliska ansvaret.

Nastasja Thor

Vill bara säga – väldigt välskrivet och intressant. Det är en så icke-svartvit fråga så det blir ju ”å ena sidan” och ”å andra sidan” hela tiden. Personligen tycker jag att det blir svårt att prata om influencers som homogen grupp som många gör; det finns ju influencers som skapar otroligt mervärde, ringar på vattnet i vettiga åsikter osv, men dem pratar man aldrig om.

Obs finns så mycket att diskutera men orkar inte skriva på mobilen men summan är: gillar verkligen det här inlägget och dina tankebanor!)

gabriellaskog

Ja, verkligen. Inlägget är fullt av ”å ena sidan” samt disclaimers. Stökigt minst sagt. Men kul att du uppskattade det!

Selma

Så bra skrivet!!! Och så skönt att någon vågar skriva om det såhär på ett djupare plan! om vi ska ta just matkonton så följer jag liksom många jag gillar som också gör massa reklam, men där just reklamen är något jag egentligen tycker ofta är både problematiskt och störigt. Just att det blir så oklart vad som är den faktiska personen och vad som är reklam? Tycker personen verkligen genuint om det där eller va?

gabriellaskog

Jag förstår vad du menar! Gränserna mellan reklam och genuina rekommendationer suddas ju ut (även om influencern hävdar att alla reklam också är genuin, så är den ju onekligen betald). Jag tycker personligen att följare varken ska eller kan lita blint på en person som får betalt för att säga något.

Detta är en mycket intressant diskussion! Och jag tycker också det är intressant att man förväntas tjäna pengar på sin kanal för att man ägnar den tid. Brukar jämföra min Instagram/blogg med att ha en hobby som påta i trädgården, sticka, baka osv. Man börjar ju nödvändigtvis inte sälja sina bullar bara för att man lägger mycket tid på att baka.

Sen på andra sidan, att jobba med reklam (som jag gör) och föreslå bästa strategin för sina kunder. Så är och förblir influencermarknadsföring ”bara” en kanal i mixen av alla andra kanaler. Vilket varumärke som helst behöver synas i många olika kanaler för att att bygga sitt varumärke. Där influencer har blivit en lika vedertagen kanal som utomhustavlor, eller printannonser.

gabriellaskog

Jag känner samma. Jag har aldrig känt behovet av att tjäna pengar på min kanal (nu också eftersom att jag har privilegiet att tjäna pengar på annat håll). Det är en hobby för mig, och jag ser det inte som ”obetald” tid – utan snarare väl investerad tid i något jag tycker är roligt och inspirerande.

Intressant också med perspektiv från reklambranschen! Jag tänker, som person utanför reklambranschen då, att den stora skillnaden på influencermarknadsföring och andra kanaler är själva ”sälj grej med privatperson”-faktorn, vilket iof inte är ett nytt fenomen. Men det blir ju lätt väldigt laddat då. Men det är skönt att höra ett objektivt perspektiv från branschen också!

Det här är minst sagt en väldigt spännande diskussion och jag kan inte annat än skriva under på mycket av det du skrev här i inlägget. Det var fin och tänkvärd läsning! Tusen tack för det.

gabriellaskog

Tack själv, vad roligt att höra!

Stina

Huvudet på spiken! Otroligt vad tröttsamt det är att, framför allt på insta, se människor hylla (vara mänskliga reklampelare åt!) så otroligt banala grejer som säg: yoghurt, tvättmedel eller varför inte ett mobilskal.
Jag vill inte säga att det är osmart men.. det jag påstår och ifrågasätter här är faktumet att personen i fråga kanske har 50-100 K följare. Hur i hele kan det vara intressant ~content~? Alltså, från perspektivet som följare.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.