2018-02-11

Guide till Sicilien

Guide till Sicilien | Frk. Kräsen

Vi hade pratat om Sicilien i flera år. När vi road-trippade Toscana runt för fyra år sedan kom vi överens om att nästa resa till Italien borde gå dit. Och så gick det några år. Vi hann med nya besök till både Rom och Florens. Men sen köpte vi äntligen två flygbiljetter till Catania utan någon som helst plan – för nu skulle det ske.

Allt vi visste när vi satte oss vid datorn och googlade städer och stränder var att vi ville hyra en bil och köra runt. Precis som vi gjort i Toscana. Men var? Ingen aning. Närmast alla bilder vi hittade på Google såg fantastiska ut så efter ett tag gav vi upp alla tankar om den ”perfekta rutten” och valde lite på måfå.

Våra chansningar framför datorn gav full pott. Vi åkte i mitten av september förra året och spenderade resans tre första dagar hos en italiensk kvinna i Taormina – en liten stad klistrad på ett berg och med episk utsikt. Därefter bar det västerut och upp på toppen av ett berg och två dagar på ett B&B med en pool med havsutsikt, olivträd och en gigantisk golden retriver. Vi avslutade resan med att bada från klippor och gå på smala slingrande gator i två dagar i Sirakusa. I allt sju dagars roadtrip i 30 grader.

Sicilien är den mest italienska del av Italien som jag har besökt. Pastaportionerna är större, hårnålskurvorna skarpare (kom ihåg att hyra en liten bil!) och där är havsutsikt nästan överallt. Och så är där italienare överallt – för det här är deras eget semesterparadis.

I den här guiden till Sicilien har jag samlat alla favoriter från vår roadtrip. Förhoppningsvis kan det göra dig lite klokare när det är din tur att sitta framför datorn och googla.

Guide till Sicilien | Frk. Kräsen

Vi började vår roadtrip i Taormina. Sällan har jag besökt en stad med fler trappsteg. Att komma ner till stranden tog 15 minuter. 12 av minuterna var bara trappor neråt. Och uppåt när vi skulle tillbaka. Utsikten var magisk men benen ömma.

I den här lilla staden spelar barnen fotoboll på torget, turisterna tar selfies med havet i bakgrunden och människor, bussar, bilar och mopeder kör fram och tillbaka på samma kringliga väg för att komma till toppen av stan.

Transport
Det tar 1-1,5 timme från Catania till Taormina. Det är svårt att hitta parkering här så dubbelkolla med ditt hotell eller AirBnb om det finns parkering.

Hotell/AirBnb

Varenda hotell vi gick förbi i Taormina ropade ”turistfälla” så jag tycker absolut att det är värt att hitta ett AirBnb. Ska du vara här mer än ett par dagar är det en bra idé att hitta ett ställa med kök så du kan laga lite mat själv.

Guide till Sicilien | Frk. KräsenGuide till Sicilien | Frk. Kräsen

Laboratorio Pasticceria Roberto
”Ni måste äta cannoli när ni är på Sicilien,” sa Signora Dane som vi bodde hos i Taormina och pekade ut sitt favoritställe på en karta. Så vi gick såklart dit för att undersöka om den Sicilianska specialiteten var lika fantastisk som Signora Dane påstod. Cannoli är ihoprullade kex fulla av söt ricottaost. De serveras direkt från frysen och smakar lite som en annorlunda sorts glass. Väldigt gott.
Adresse: Laboratorio Pasticceria Roberto, Via Calapitrulli 9, Taormina

Da Cristina
En annan italiensk specialitet som Signora Dane sa att vi absolut var tvungna att smaka var ”arancini”. Aranicini är de stora bruna bollarna på fotot och vill man ha stans bästa ska man sikta in sig på Da Cristina.

Arancini var en… ytterst speciell upplevelse. Det smakar som en slags friterad risotto och la sig som en massiv klump i magen. Gillar man ris och panering är det säkert gott, men jag måste erkänna att det inte helt var min kopp te.
Adresse: Da Cristina, Via Strabone 2, Taormina

Isola Bella
Ett ställe som uppträdde extra flitigt när vi googlade Sicilien var Isola Bella. Det är inte så konstigt, för den minimala ön utanför Taormina är ytterst fotogen. Du måste vada genom ett par decimeter högt vatten för att komma dit, men det är det värt. Lite turistigt men väldigt mysigt. Kom ihåg badkläderna!

Giardini della Villa Comunale
När hela staden ligger klistrad på ett berg är det inte så konstigt att Taormina har fler vackra utsiktsplatser än genomsnittsstaden. En av utsiktsplatserna är Giardina della Villa Comunale som är en blandning mellan en park och en botanisk trädgård. Gå en kort promenad här eller sätt dig och käka en glass.
Adress: Via Bagnoli Croce, Taormina

Castelmola
Böjer du huvudet bakåt och tittar upp på toppen av berget när du är i Taormina kan du se konturerna av en liten stad helt uppe på toppen. Den heter Castelmola och bjuder på den vackraste utsikten man kan föreställa sig. Det kräver överdrivet bra kondition för att gå hela vägen upp, men där finns både busshållplats och bilparkering på toppen. Åk gärna dit och drick en kopp kaffe.

Vårt AirBnb i Taormina
När M och jag satt och googlade Sicilien var vi överens om att vi ville bo så lokalt som möjligt. Så när vi föll över ett ledigt rum hos en äldre italiensk dam i Taormina som fått topprekommendationer av alla andra som bott där bokade vi det med detsamma.

Vi körde direkt till Signora Dane från flygplatsen när vi landade på Sicilien. Vi krånglade vår lilla hyrbil ner för diverse slingriga grusvägar och undrade flera gånger om vi var på rätt väg. Men plötsligt stod Signora Dane och vinkade till oss på parkeringsplatsen. Så snart vi lastat av våra väskor i vårt rum dukade hon fram hemgjord bruschetta och pekade ut vilken restaurang vi borde äta (en mycket sen) kvällsmat på.

morgon vaknade vi av solen. Vårt lilla rum hade randiga påslakan, krimskrams i alla hörn och bilder från Signora Danes familj på alla väggarna. Utanför hade hon dukat upp med frukost och när vi hällt upp dagens första kopp kaffe kom hon ut med en stor karta och började berätta om allt vi borde se de kommande dagarna. Innan Signora Dane blev pensionär ägde hon ett hotell i 25 år, så där var inga frågor som hon inte kunde svara på. ”Kom ihåg att hälsa från mig på caféerna,” ropade hon efter oss när vi gick ut på upptäcktsfärd.

När vi kom tillbaka på kvällen hade det flyttat in ett tyskt par i rummet bredvid. Vi spenderade vår sista kväll i Taormina tillsammans med dem, en flaska lambrusco och två svarta katter på Signora Danes altan. Just när vi trodde att hon skulle komma ut och säga åt oss att vara lite tysta överraskade hon oss med varsitt glas lemoncello istället.

Att hyra ett rum hos Signora Dane är nog inte det perfekta alternativet för alla, men gillar du mycket personlighet, starkt kaffe och två nyfikna katter som tittar in på rummet med jämna mellanrum är det helt perfekt.

Info: Här kan du läsa om rummet vi bodde i på AirBnb

Vulkanen Etna
M och jag försöker alltid besöka en typisk turistgrej per resmål när vi är ute och upptäcker världen. På Sicilien var vi överrens om att den saken nog var ett besök på Etna. Trots att vi tog alla jackor och mössor på vi hade med var besöksstationen på Etna isande kall och bjöd på en mindre orkan. Vi gick en promenad, åt pizza till lunch och tog obligatoriska foton i blåsten innan vi hoppade på bussen tillbaka.

Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen

Agriturismo Pattina
Det säger sig väl egentligen själv att man måste åka uppåt för att komma till fantastiska utkiksplatser. Men när det är sagt har jag sällan varit så nervös som när vi körde de sista slingriga kilometrarna fram till Agriturismo Pattina i snigeltempo. Solen var på väg att gå ner på den andra sidan av berget och GPS:en på min telefon hade gett upp. Hade det inte varit för några handskrivna skyltar då och då hade jag nog gått helt i panik.

Hade jag inte suttit med svettiga handflator och en klump i halsen hade jag kanske haft vett att njuta av landskapet utanför fönstret. För det är inte så ofta man måste stanna bilen för att låta 25 får gå över vägen framför en eller att en bonde på kvällspromenad med tre åsnor nickar åt en från vägkanten. Men den här gången kunde jag först slappna av när bilen stod säkert parkerad på Agriturismo Pattinas parkering och vi blev hälsade välkomna av en stor golden retriever och ett italienskt par.

Två glas rött vin och en stor portion hemmagjort bolognese senare började jag känna mig som mig själv igen och kunde börja njuta av ett av de mest fantastiska ställen jag någonsin besökt.

Från Agriturismo Pattinas egna lilla bergtopp har man det som kanske är Siciliens vackraste utsikt. Huset ligger mitt i en olivlund, och när det unga paret som driver stället inte ser till att gästerna trivs producerar de egen olivolja. Här är fyra rum, en pool med havsutsikt och möjlighet att äta hemmagjord frukost, lunch och middag i deras minimala restaurang.

M och jag hade bara bokat två nätter här och det var inte på grund av den besvärliga vägen fram till huset som gjorde att vi blev här hela tiden. Vi mumsade hemmabakade kakor till frukost, spenderade förmiddagen i solstolarna vid poolen, vandrade över till köket när vi hörde någon ropa ”lunch pronto” över trädgården, drack en halv kanna rött vin innan klockan var två, käkade fler kakor, simmade runt i poolen till solen gick ner och åt fyra rätters hemmagjord middag på kvällen.

Man måste verkligen tro på sin idé för att våga starta den här sortens ställe mitt bland olivträden på en bergstopp. Och det var så ägarna kändes. Våghalsiga, passionerade och ursöta. Jag tror aldrig jag velat rekommendera något ställe lika mycket som jag vill rekommendera det här. Bo där om du ska till den här delen av Sicilien. För det är verkligen helt fantastiskt.

Adress: Agriturismo Pattina, Motta d’Affermo

Cefalu
På väg mellan Agirturismo Pattina och Sirakusa – vårt sista stopp på vår roadtrip – parkerade vi i Cefalu för att käka en pizzaslice och ta en simtur innan vi åkte vidare tvärs över Sicilien. Jag måste väl erkänna att det är begränsat hur mycket man hinner se av en stad på tre timmar, men när det tar en halv timme att gå från ena delen av stan till den andra och där bara bor 15 000 personer känns det ändå som att man kan få ett hyfsat intryck.

Efter sju dagar på Sicilien och lika många dopp i havet var M och jag överens om en sak: Åker barnfamiljer hit på semester ska de hitta ett ställe med pool. Vi badade från klippor, på steniga stränder och dök i vattnet från stora stenar. Men klassiska sandstränder finns det inte många av. Om man inte åker till Cefalu – för där finns en helt utmärkt sandstrand. Utöver all sand är staden liten, fotogen, turistvänlig och verkar perfekt for ett kort stopp.

Sirakusa
Efter vår resa till Sicilien kommer jag på mig själv med att drömma mig tillbaka till Sirakusa ganska ofta. Eller, snarare till Ortigia, som är en av stadsdelarna i Sirakusa. Staden och stadsdelen, som är sin egen lilla ö, ligger på östra Sicilien.

Vi kör av från motorvägen och genom trafikerade gator för att komma till bron som för oss vidare till Ortigia. På Google har vi läst att det är här man ska bo, om man ska till Sirakusa, och vi har bokat ett rum på ett B&B med havsutsikt.

Till frukosten nästa dag pratar vi lite med en tysk man som har varit här tidigare. När vi frågar honom om resten av stan tittar han förvirrat på oss. ”Varför skulle ni ha lust att se mer än Ortigia?” undrar han. ”Här finns ju allt.” Jag vet inte om han har rätt, men Ortigia är nog för att vi ska vara båda mätta och glada medan vi är där.

Transport
Det tar ungefär en timme i bil från Catania till Sirakusa. Det finns stora parkeringshus på Ortigia – googla så hittar du en beskrivning av var de är.

Hotell
Där finns massor av hotell och B&B’s på Ortigia. Vi hittade ett rum med havsutsikt och frukost för ungefär 500 kronor per person och natt.

Stränder och badmöjligheter
Vill du bada finns det en hel del valmöjligheter i Ortigia. Längs med Via dei Tolomei finns både klippor med tillbyggda avsatser och trappor ner i vattnet och en liten strand. Där finns dusch på båda ställen.

Caseificio Borderi
Jag brukar inte använda TripAdvisor speciellt ofta när jag är ute och reser. Men när 3 396 personer har gett ett matställe fem av fem stjärnor måste det nästan vara bra. Och eftersom M och jag bara bodde 50 meter från Caseificio Borderi kändes det dumt att inte gå dit. Det tog två(!) timmar i kö, men när vi väl stod först fick vi de största mackorna vi någonsin sett.

Det här är den sortens ställe där inget förbereds innan. Ägaren går in bland alla charketurier och skär nya skivor skinka, italiensk korv och ost till varje macka, hackar en lök och en tomat åt gången och toppar alla mackor med ett berg av olika färska kryddor. En sandwich kostar 5 euro, men när den är 10 cm hög och 30 cm lång kan man nästan dela en på två personer. Vi blev i alla fall mätta!

Orkar du inte med två timmar i kö ska du försöka komma förbi tidigare på dagen. Eller ta ett nummer inne i butiken istället. Där gör de samma mackor, men det tar lite mindre tid.

Adress: Caseificio Borderi, Via Emanuele de Benedictis 6, Sirakusa

Ortigia Fish Bar
Ju enklare ju bättre. Så verkade det vara på de flesta ställen vi åt. Och så var det även på Ortigia Fish Bar – en minimal restaurang som bara hade några få fiskrätter och sallader på menyn. Ortigia Fish Bar har tre bord inomhus och ett på trottoaren utanför och maten serveras på små plasttallrikar. Vi var mest förtjusta i dagens bläckfisk-sallad och små friterade fiskar.
Adress: Ortigia Fish Bar, Via della Maestranza 134, Sirakusa

Kaffe och öl på Via Dei Mergulensi
Alla verkar gilla Ortigia. Här finns många turister och många lokala. Bakom en stor kyrka ligger ett torg med flera mysiga caféer och en restaurang. Hit har turisterna inte hittat och allt går lite långsammare. På Movimentocentrale kan du dricka gott kaffe, på Irma la Dolce serverar de hemmagjord mandelmjölk och på Pomme de Terre kan du beställa en bakad potatis och en öl. Ett ytterst mysigt litet torg.
Adresse: Via Dei Mergulensi, Sirakusa

Spiaggia Calamosche
Hyr du bil kan jag rekommendera en dag på Spiaggia Calamosche. Mitt ute i ingenting ligger en stor parkering och en söt liten restaurang. Betala ett par euro för att få lov att parkera här och gå tillbaka 300 meter på vägen du just kört. Betala ytterligare en eller två euro i en liten stuga och fortsätt därefter 20 minuter genom en ökenliknande park. Precis när du har lust att ge upp och gå tillbaka kommer du hitta en fantastisk liten strand. Här bygger italienska barnfamiljer sandslott på helgerna och parasollerna står utspridda i sanden.

När du har solat och badat färdigt går du tillbaka. 100 meter innan parkeringen kan du svänga av till höger. Mitt i en citronlund står en lokal tjej och säljer hemmagjord lemonad. Hon har döpt sitt lilla ställe till ”Fruktoasen” och det är ganska perfekt.

Känner du dig klistrig och saltig när du kommer tillbaka till parkeringen gör det inget. Här finns utomhusduschar lite här och var, så du kan skölja bort saltet innan du sätter dig i bilen igen.

Agriturismo Calamosche (restaurang)
Bredvid parkeringen vid Spiaggia Calamosche ligger Agriturismo Calamosche – en mysig liten restaurang. Här kan du käka skaldjurspasta och dricka öl innan eller efter du ska ner och bada.
Adresse: Agriturismo Calamosche, Loc. Calamosche, Noto

Guide till Sicilien | Frk. Kräsen Guide till Sicilien | Frk. Kräsen

Hur planerar man en roadtrip på Sicilien?
Sicilien är inte så stort och det tar inte så lång tid att köra runt. Gillar du att det händer mycket på semestern är det nog ganska lagom att besöka tre städer/ställen på en vecka. Vill du ta det lite lugnare är två ställen också ett bra alternativ. Föredrar du att bo på samma ställe hela tiden är det en bra idé att flyga till Catania och bo i Sirakusa hela veckan. Det är en bra ”bas” om du vill åka på utflykter åt olika håll.

Kommentera

åh, blir så ressugen av det här!! tusen tack!

linn

Varsågod. Blir så glad om jag kan inspirera lite 🙂

Emma

Tack, kul läsning!!

Härligt att höra! 🙂

Malin Alexandersson

Hej! Vilka bra tips! Vi ska till Sicilien i oktober i fyr veckor och funderar på vilken del som är bäst att bo i. Vi gillar små mysiga lokala restauranger, trevliga torg, fin havsutsikt/bad men också promenadvänliga gator (vår dotter kommer att vara 10 månader). Vad skulle ni spontant rekommendera? Kan Siracusa eller Cefalu vara något? Tack för alla tips! Hälsningar Malin

Linn

Så härligt med fyra veckor på Sicilien! Det låter hur skönt som helst. Spontant tror jag mera på Siracusa än Cefalu. Siracusa känns större och som att det har mer att bjuda på än ”charter”-turistgrejer, om du förstår hur jag menar? Skulle jag spendera längre tid på samma ställe skulle jag absolut välja Siracusa. Där är inte lika mycket strandmöjlighet som i Cefalu (som ju närmast är en lång strand), men där finns några små sandstrander och ett par ”klippbad”. Och så finns det ju många fina stränder en kort bil- eller busstur iväg, om ni vill ut och upptäcka.

Malin Alexandersson

Tusen tack för ditt svar! Känns som vi ska sikta in oss på Siracusa då, rena turistställen är ingen superhit i flera veckor… 🙂

Emma

Hej! vad fint du skriver om ön och dina bilder gör en oerhört sugen på att besöka Sicilien. Undrar om du skulle avråda ngn som använder rullstol att åka dit? Upplever att det är mkt trappor för att nå stränderna etc.

Linn

Tack! Så härligt att du gillar min guide. När jag tänker på ställena vi var på Sicilien, så var det ganska mycket trappor/höga trottoarkanter och så vidare. Jag vågar inte säga om jag skulle avråda någon – så bra koll har jag nog inte på hur framkomligt där är – men det är nog ett mer besvärligt resemål än ett som är plattare.