2018-08-29

Guide till Leipzig i Tyskland

Guide till Leipzig i Tyskland | Frk. Kräsen

36 timmar. Så lång tid hade Morten och jag i tyska Leipzig innan vi skulle resa vidare. Precis före midnatt söndag kväll rullade vi in med tåget från Prag. Tisdag morgon reste vi vidare till Berlin. Leipzig var vårt ”wild card” på sommarens tågluff. Vi visste någorlunda vad vi kunde förvänta i Prag, Berlin och Hamburg – våra tre andra stopp. Men att stanna i Leipzig var en chansning.

När vi satte oss på tåget tisdag morgon var vi helt överens. Vi hade gärna varit ytterligare ett dygn i Leipzig. Vi spenderade alla våra timmar i Plagwitz. En kreativ och graffitimålad stadsdel som är full av liv och konstnärliga typer.

I den här lilla guiden till Leipzig delar jag med mig av mina bästa tips. Nästan alla ställena ligger i just Plagwitz och det är även där jag rekommenderar alla att hitta ett AirBnb.

Café Kater (café)
Det var Judith, vår tyska AirBnb-värd, som berättade för oss att vi borde äta frukost på Café Kater runt om hörnet. Och vem säger nej till en lokal rekommendation? Så måndag morgon gick vi dit för att dricka dagens första kopp kaffe. Är man väldigt hungrig finns det bröd, ost, skinka, färsk frukt och yoghurt på menyn. Och är man mera bakfull än hungrig kan man beställa ett stort glas vatten med en tysk Alvedon.

Tittar man förbi Café Kater senare under dagen finns det massor av kakor att välja mellan. Stilen är hipster-tysk och lite mormors-agtig med gamla soffor att sjunka ner i och fönster fulla av mjuka kuddar. Ganska perfekt en långsam morgon i stan.
Adress: Café Kater, Rudolph-Sack-Straße 2

Blue Velvet Second Hand (second hand)
Ett stenkast från Café Kater ligger en fantastisk liten second hand-butik. Här sitter ägaren och syr egna väskor i olika modeller och färger. Och så är butiken full av kläder, väskor, skor och hattar. Så fullproppad att man nästan inte kan komma fram – och det är ju alltid ett bra tecken!
Adress: Blue Velvet Second Hand, Weißenfelser Str. 22

Guide till Leipzig i Tyskland | Frk. Kräsen Guide till Leipzig i Tyskland | Frk. Kräsen Guide till Leipzig i Tyskland | Frk. Kräsen

Kanot och kajak på kanalen
Morten och jag bodde precis vid Karl-Heine Kanal. På förmiddagen gick vi på en promenad längst med vattnet. Ju längre vi gick, ju fler kanoter och kajaker såg vi. Det såg så trevligt ut att vi var tvungna att fråga ett ungt par var dom hade hyrt sin och några timmar senare gick vi åt det hållet.

Väl i vår egna kajak paddlade vi mot Karl-Heine Kanal. Leipzig har flera olika kanaler man kan paddla i men Karl-Heine Kanal är lite mindre och lugnare än några av dom större. Paddlar du den här vägen tycker jag att du ska hålla utkik efter den lilla ”kanal-baren” som ligger precis vid kanalen. Dom har byggt en egen liten brygga till dom som paddlar förbi, så att man lätt kan beställa något att dricka eller köpa en glass och ta med sig vidare på sin lilla utflykt.
Adress: Bootsverleih Klingerweg, Klingerweg 2

Felsenkeller Biergarten (öl)
Har inte alla tyska städer en biergarten? I Leipzig heter en av alla biergartens Felsenkeller och där åt vi kvällsmat och drack varsin öl. Ett mysigt ställe om du gillar wurst och stora fatöl.
Adress: Felsenkeller Beer Garden, Karl-Heine-Straße 32Guide till Leipzig i Tyskland | Frk. Kräsen

Mensa (biljard och dart)
Mensa ligger i ett rätt anonymt hus på en bakgård. Man ska upp för en graffitimönstrad trappa och så är man där. På andra våningen finns en liten bar, massor av biljardbord och möjlighet för att spela dart. Några måndagar kan man spela både biljard och dart gratis men för det mesta ska du betala lite grann för att spela.
Adress: Mensa, Karl-Heine-Straße 89Guide till Leipzig i Tyskland | Frk. Kräsen

AKKO Hummus Bar
När vi kom fram till Leipzig sent söndag kväll var vi hungriga. Så vi gick ut för att se vad stan egentligen hade att erbjuda klockan kvart i tolv. På en liten sidogata lyste det i några fönster och när vi gick närmare kunde vi se en långhårig kille som stod och lyssnade på hårdrock. På en skylt utanför stod det att det var en hummusbar.

Efter att ha betraktat stället från trottoaren på andra sidan gatan vågade vi oss in för att undersöka om det fortfarande var öppet. Det var det och 15 minuter senare satt vi på trottoaren med varsin öl och portion hummus med bröd framför oss. Ett lite konstigt och fint ställe som jag hoppas fortfarande ligger där nästa gång jag besöker Leipzig.
Adress: AKKO Hummus Bar, Walter-Heinze-Straße 3

Bonustips #1
Vi var i Leipzig en måndag. Det var ett dåligt val för i Leipzig är många ställen stängda den dagen. Så om du bara har tänkt dig att besöka stan över dagen föreslår jag att du väljer en annan dag. Eller tittar väldigt noga på öppningstiderna på olika ställen innan du går dit.

Bonustips #2
Det tar bara två timmar med tåg från Leipzig till Berlin. Så det är absolut en möjlighet att besöka båda städerna på samma resa.