2018-08-26

Frk. Kräsens favoriter #7

Frk. Kräsens favoriter

Augusti har mest av allt bestått av semester. I början av månaden flög Morten och jag till Prag. Efter några dagar i stan tog vi tåget vidare. Vi paddlade kajak i Leipzig, drack citronöl och badade i en pool mitt i floden i Berlin och tittade på fotboll i Hamburg innan vi fortsatte till norra Jylland och spenderade ytterligare sex dagar i ett sommarhus utan internet precis vid havet.

Jag kom hem med en kamera full av bilder och massor av fina upplevelser. Och så investerade jag både i en ljusblå gryta och en blommig byxdress i Berlin som jag släpade med i ryggsäcken resten av semestern. Två för fina saker för att jag kunde låta bli att köpa dom!

Frukost på Mahalle
Innan vi drog på semester åt vi frukost på Mahalle – ett litet libanesiskt café på Nørrebro. Mortens 80-åriga mormor var på besök och vi hade bestämt oss för att introducera henne till några av våra favoritställen runt omkring i stan. Hon var lite skeptisk till hummus och oliver till frukost men åt glatt av allt annat på tallriken, så vi bestämde oss för att det var en succé!

Vegetariskt i Prag
Första stoppet på vår semester var Prag. Vi skippade alla ”obligatoriska” turistgrejer och hängde mest i utkanten av stan. Där besökte vi bland annat Milada, en fin liten restaurang. Vi satt bredvid deras lilla blomsterträdgård på bakgården och åt oss igenom tre fantastiska rätter. Den här förrätten var min absoluta favorit. Jag ser fram emot att dela med mig av ännu fler härliga ställen i min guide till Prag som jag har börjat skriva på.

Frukost i Berlin
Morten och jag har varit i Berlin rätt många gånger men vi har aldrig ätit frukost på populära Silo förr. Men den här gången lyckades vi äntligen pricka in det! Dom serverade läcker frukost och god kaffe och härlig stämning. Termometern visade 39 grader när vi var där, så allt gick i slow motion (ännu mer än det brukar göra i Berlin). Så långsam frukost på Silo var perfekt.

Choko-french toast och sommarhus-häng
Efter 10 dagars tågluff avslutade vi vår semester i några kompisars sommarhus. Mest av allt gjorde vi ingenting. Läste böcker, spelade kort och drack vin. En av morgnarna övertalade jag Morten att laga french toast och hackade lite extra choklad i blandningen. Min absoluta favoritfrukost – men vi brukar bara göra den på semestern. Så den här gången hade jag längtat ett helt år. Det var precis så gott som jag kom ihåg från förra året…

Just Wanna Have Fun-träff i Malmö
Första kvällen efter semestern tog jag tåget till Malmö för att käka middag med Just Wanna Have Fun. Anna-María var på Skåne-besök, så Christin, Lina, Agnes, Kajsa och jag träffade henne på MJ’s och åt kvällsmat. God mat, lite bubblor och toppen-sällskap var verkligen det bästa sättet att ”kickstarta” jobbveckan på!

★ Gillar du bloggen kan du följa mig på Bloglovin här