2018-11-05

Hösttrötthetens högborg

 

Hösttröttheten hörrni. Är ni med mig? Låt oss djupdyka i denna lilla godbit en stund som har blivit ett härligt tillägg i vardagspusslet. Detta jubileum som slog an efter tidsomställningen för en vecka sedan. Exakt samma tid och plats som förra året men ack så oförberett. Återigen. Hela helgen har jag slocknat runt 20. Och dagarna har såsats igenom trots försök till aktivitet, träning och sockerintag. Och att sova mer hjälper tydligen inte för allt beror ju på bristen av ljus. Hela energilösheten orsakas av det härliga trötthetshormonet melatonin, som reglerar vår dygnsrytm och den får fritt spelrum i höstmörkret. Näh men välkommen du härliga melatonin!

Så inför nästa års jubileum vill jag därför ge mig själv lite tips på vägen och förhoppningsvis några jag kan anamma redan nu:

  • Embrace the light! Försök vara uppe när det är ljust och bara go with it.
  • Börja julmyset ännu tidigare. Köp peppisar, bunkra med must, tänd ljus, kolla upp filmer och serier och bara acceptera faktum.
  • Tänk bisyssla! Kanske börja med ngt hantverksmässigt, en stickning eller måla ett självporträtt. DYI skiten ur hemmet.
  • Preppa med vitaminer tidigt. Hälsa d-vitaminerna välkomna tillbaka till civilisationen.
  • Dra ut med kid tidigt på helg, häng på låset, äg lekpark/simhall/djurpark på morgonkvist – vi kommer vanligtvis ut till lunch
  • Åk båt, ta en promenad, åk upp i något högt torn – gör sånt som gör att du får lite vind i trynet så det känns som du lever.

Alternativ enligt andra. Floating, simning och kraftig belysning på arbetsplats. Samt kramas , ha roligt och skäm bort dig själv. Nu känner vi oss startklara eller hur?

💥💛

9

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.