Sponsrat av Picture Perfect Ystad

2020-10-29

En utflykt nära Malmö: en dag i Ystad

obs! Detta inlägg gjordes innan de nya restriktioner från hälsomyndigheterna den 27/10 2020 och vi vill därför uppmana alla att i dagsläget att undvika kollektivtrafiken och ta sig till Ystad på andra säkra sätt. Spara gärna vår transport-inspiration till när rekommendationerna har uppdaterats!

En utflykt nära Malmö

Det är dags för utflykt! Hösten är vackrare än någonsin och det finns mycket att se på hemmaplan. I samarbete med initiativet Picture Perfect Ystad packar vi ryggsäcken och hoppar på tåget från Malmö och åker till Ystad. En perfekt dagsutflykt för stora och små sällskap!

Tåget till Ystad går ca två gånger i timmen från Malmö, hoppa på tåget på Malmö C, triangeln eller Hyllie. Lätt som en plätt och 50 minuter senare rullar tåget in mitt i Ystad.

Åk till Ystad med familjen

Det finns något för alla i Ystad skulle vi vilja påstå. Men vi vet också att det kan kännas extra krångligt att hitta på något med barnen på helgerna – inte minst på hösten. Därför bjuder vi in till en himla fin dagsutflykt till Ystad. Vi rekommenderar såklart kläder efter väder.

En utflykt nära Malmö

Vi börjar dagen med att svänga vänster från tågstationen, vi skall till Norra Promenaden.

Vi går en liten omväg, dels för fotoutsikternas skull – det finna många fina hus längs vägen att kolla på – men mest går vi de extra meterna för att någon råkade se några några gamla kanoner från tåget. Dem måste vi såklart spana in.

Vi promenerar genom typiska Ystads-vyer. Hittar ni fler hörn av Ystad så tagga gärna Picture Perfect Ystad på Instagram med #ppystad så vi kan hitta fler fina ögonblick.

En utflykt nära Malmö

Dagen till ära har vi sällskap av den här färgglada familje, på bild ser vi Billie, Vega och Ida.

Och pappa Lukas. Hela familjen samlad!

Äntligen framme! Kanonerna är från 1712 för att skydda hamnen mot främmande makt men är idag renoverade och säkrade som ett historiskt element.

Det är både intensivt och enkelt att resa med barn. Det är full fart men helgkänslan hittas i allt från kanoner, vattenpölar och lövhögar.

En utflykt nära Malmö

Sen fortsatte vi mot Norra Skogspromenaden.

Fint som vanligt!

Norra Promenaden

Och fram kom vi till den här fina höstmiljön längs med Norra Promenaden. Ovanför stan finns nämligen en fin park som i sig absolut är värt ett besök.

En utflykt nära Malmö

Här kan man titta på ankorna en stund innan man går vidare.

Till lekplatsen belägen mitt i parken! Vi hade packat fika som vi plockade upp när vi kom fram. Rekommenderas starkt. Det blir mysigt!

Såklart en succé för dem små!

En utflykt nära Malmö

Och ganska fint för oss vuxna också med ett efterlängtat miljöombyte.

Här går tiden snabbt! Och så var det dags för mat- och sovpaus.

Vi promenerade ner mot stan igen.

En utflykt nära Malmö

För mer Ystad-inspiration följa gärna Picture Perfect Ystad på Instagram.

En utflykt nära Malmö En utflykt nära Malmö

Solen kommer fram när man minst anar det!

En utflykt nära Malmö

Vi fick feeling och gick inom Lekia. Det är något med äventyrskänslan och att få ett avbrott från ens vanliga rutiner som gjorde att det kändes härligt lyxa till det extra. En liten men härlig leksaksbutik.

Inte minst om man frågar Billie!

Vi köpte även med oss en ritbok och några böcker till tåget hem. Tips!

En utflykt nära Malmö

Vi fortsatte genom gågatan.

Och slog oss ner vid ett bord på Inkognito. Ett charmigt ställe med både pasta och klassisk sallad på menyn. Kaffe eller kanske ett glas vin om man vill ta vara på lördagskänslan. Extra plus för himla varm och trevlig personal.

Vi reser så säkert vi kan förstås.

Så vi tvättade händerna, vilade fötterna och packade upp leksaken. En himla mysig stund!

Strax efter lunch gick vi mot dagens sista aktivitet. Vi hade en promenad på ca 15 minuter framför oss, 20-25 minuter med barn.

Vi gick i solsken!

Till sist kom vi fram hit, till Ystad Studio. Vi var något trötta vid det här laget, det ska erkännas, men väldigt pepp på denna upplevelse.

Ystad Studios och Jussi på rymmen

Ystad Studios är nästan värt ett besök i sig eftersom timmarna flyger iväg där. Det väldigt kul. Vill man kan man gå direkt från Turist Byrån i Ystad (som ligger mittemot tågstationen) och promenera upp till Ystad Studio. Det tar ca 30 minuter då och påläggen kan man underhålla sig med en tipsrunda. Inne på Ystad turistbyrå kan man hämta en folder om ”Jussi på rymmen”  där man svarar på 10 kluriga frågor på vägen upp till Ystad studios. Väldigt bra upplägg!

Här kan man springa fritt.

Vi hade köpt med oss fika från Inkognito och grundade med energi innan vi gick in till studion.

Ystad Studios var en succé direkt – inte minst för att man fick röra i princip nästan allt. Vilket är en himla härlig grej när man upplever saker med småbarn.

En utflykt nära Malmö

Vi blev alla omdelebart förtjusta!

Det finns massor att se, göra och uppleva inne på Ystad Studios. Mest känt är det förstås för sina Wallander-kulisser men vi blev alla väldigt glatt överraskade över hur mycket mer där fanns att göra. Exempelvis kan man spela in egna små mini-filmer.

Det finns också vackra kulisser till några av de mest omtyckta barnprogrammen som exempelvis  Pax jordiska äventyr.

En utflykt nära Malmö

Och Cirkus Imagos kulisser. Otroligt fint och kul för både stora och små.

Och även en green screen som var väldigt roligt att testa!

Här springer som sagt tiden iväg på den bästa sättet så avsätt gärna både energi och tid till Ystad Studios.

En utflykt nära Malmö

Här kan man också vila och titta lite på film om man behöver!

Eller klä ut sig om man vill.

Här är allting kul!

En utflykt nära Malmö

Så kul att helt plötsligt var dagen slut och det var dags att åka hem igen.

Vi promenerade tillbaka till tåget igenom ett brandgult Ystad. Promenera är härligt och det passar väldigt bra med den friska luften och även om det är väldigt enkelt att åka fram och tillbaka med tåget till Ystad så verkar vi få spara på den turen och vi rekommenderar er att hitta andra transportvägar än med kollektivtrafiken just nu pga rådande omständigheter.

Vi åkte till Ystad med en färgstark barnfamilj och fångade hösten. En perfekt dag att återskapa!

Men framför allt hoppas vi på att ni blivit inspirerade att fortsätta upptäcka världen, om än lite närmre och på säkert avstånd. Alla i sällskapet var rörande överens att det finns mycket att se, känna och uppleva på både långa och korta avstånd.

Hoppas vi ses i Ystad!

Kommentera

Vilken trevlig tur! Vackra bilder. Fin reklam för Ystad!

Jätte fint och inspirerande. Skall defenetivt kopiera när brorsbarnen kommer på besök🤗