2019-11-28

Studion VI PÅ ÖN om: att arbeta som team, kreativitet, konst och hur man gör egentligen

De är den kreativa studion som verkligen får oss att tänka till vad just kreativitet, konst och skapande faktiskt är – och kan vara. VI PÅ ÖN är en multidisciplinär studio med fokus på konceptuell gestaltning. En trio som inspirerar oss till att se saker på andra sätt, jobba mer gränsöverskridande och inse vikten av att bejaka sin nyfikenhet.  Men de är även ett fint exempel på hur det finns många vägar att gå både i arbetslivet när man vill jobba med kreativitet och testa sina idéer. På deras ö ryms stort och litet, idé, praktisk, samarbete och nyfikenhet. 

Foto: Jenny Brandt Grönberg

”Vi gillar att tänka nytt”

 

Foto: Jenny Brandt Grönberg

Hej Vi på Ön, vilka är ni? 

Vi är tre ganska olika personer som gillar att jobba ihop! Tillsammans driver vi den kreativa studion VI PÅ ÖN. 

Berätta, Vad gör ni om dagarna? 

Det varierar väldigt mycket! Beroende på vilka projekt vi jobbar med kan det vara allt ifrån att mäta upp en plats, bygga modeller, göra inköp, gjuta eller såga. Där i mellan springer vi på möten.

Och namnet? Var kommer det ifrån? 

Vi letade efter något som var visuellt och lätt att lägga på minnet. Jag minns att jag googlade ’fina ord’ och hamnade på någons latinglosor och såg helt plötsligt ”ön” framför mig, säger Agnes. Dessutom har Hilda en ö tillsammans med sin släkt som hon åker till ibland, vilket låter så härligt. Jag ska till ön i helgen. 

Vi sitter alltså inte på Ön här i Malmö, som många tror! 

”Ofta arbetar vi också med ett ganska grafiskt och lekfullt uttryck”

 

Foto: Jenny Brandt Grönberg

Hur skiljer ni er från andra studios? 

Det kanske inte är så vanligt att arkitekter och scenografer jobbar ihop? Just tv/film och arkitektur är nog två ganska skilda världar, men det finns saker att lära sig från bägge. Att vi har erfarenhet från scenografi där allt går väldigt snabbt har gjort att vi har ett ganska direkt tillvägagångssätt. Vi tycker om alla delar. Bygga/måla och leta efter möbler på loppisar. Samtidigt har vi arkitektens kunskap att skapa koncept och driva projekt framåt med hjälp av underleverantörer om det finns behov av det. 

Vad har ni gjort fram tills nu? Berätta om något projekt! 

Under 2019 har vi ägnat oss mest åt scenografi och mindre serier av skulpturer. Vi gjorde ett roligt projekt med tajt budget där vi valde att arbeta med kartong = mycket volym för pengarna. Vi målade mönster på enorma lådor som blev en utställning och scenografi till en scen. Väldigt effektfullt. Efter det blev vi kontaktade av företag som ville att vi skulle leverera lådor, som att vi vore ett lådföretag 🙂 Det är väl så människor fungerar, man ser något man gillar och vill ha det. Det är svårare att förklara för någon att vi kan göra helt andra saker, som inte finns att se. Vi gillar att tänka nytt!

Vad är ert kännetecken? Hur känner man igen Vi på Öns alster? 

Oj, vilken svår fråga! Vi gillar att jobba med färg och struktur. Att välja material som från början kanske inte är så speciella men som med olika medel kan bli något mer. Ofta arbetar vi också med ett ganska grafiskt och lekfullt uttryck.   

Foto: Jenny Brandt Grönberg

 

”Det kan vara ganska enkelt att avfärda inredning som något ytligt. Inredning kan göra att du förstår hur ett rum ska användas, hjälpa dig att hitta rätt, och uppmuntra till olika val”

 

 

Foto: Jenny Brandt Grönberg
Foto: Jenny Brandt Grönberg

Knäppaste uppdraget? 

Det finns många uppdrag som får en att hamna i situationer där man tänker hur hamnade jag här? Som när man kör en pirra full med stora pappark genom stan en regnig natt. Eller när man sitter på ett gallergolv 15 meter upp och hissar guldrör från en scen. Eller när man ska lasta ett släp med otympliga grejer, och det blåser storm.

Och drömuppdraget? 

Emma: Jag skulle vilja göra en platsbyggd möbel för en befintlig miljö. Gärna en fusion mellan konst och möbel. 

Agnes: Åh, det finns så mycket jag skulle tycka vore roligt och det ändras ständigt eftersom jag är väldigt lättengagerad! Just nu skulle jag gärna göra en installation som var som en liten byggnad. Där man får fullt inflytande över rummet, insidan och utsidan. Typ 2,5 x 2,5 meter där man kan visa eller uppmärksamma något. 

Hilda: Jag tycker drömuppdraget skulle vara att få göra en inomhus tema-lekpark för barn. Allt skulle vara lite mindre än för vuxna men ändå i helt rätt skala. Temat spelar inte så stor roll. Tivoli eller månlandning hade varit kul!

 

Varför är vackra miljöer viktigt? 

Det kan vara ganska enkelt att avfärda inredning som något ytligt. Inredning kan göra att du förstår hur ett rum ska användas, hjälpa dig att hitta rätt, och uppmuntra till olika val. Vi tror att det är viktigt att det finns en tanke kring vad människorna som kommer att använda rummet behöver för att trivas och må bra där. Både praktiskt, men också hur det ska kännas att vara där. Kanske behöver ett rum ge trygghet- eller stimulera fantasin? 

Målet, och det viktiga i sig är inte att det är vackert, men att det finns en omtanke om människorna som kommer att befinna sig där. Det känns viktigt. 

Vad önskar ni ser mer av inom ert område? Vad önskade ni att man (både konstnärer som er själva och företag som anlitar er) vågade mer av?

Gränsöverskridande och utforskande samarbeten!
 

Foto: Jenny Brandt Grönberg

”Det finna många vägar att ta. Det pratas alldeles för lite om det när man går i grundskolan. Massor av dörrar till varje plats”

 

Foto: Jenny Brandt Grönberg
Foto: Jenny Brandt Grönberg

Vad gjorde ni innan ni startade VI PÅ ÖN?

Vi lärde känna varandra på SVT där vi alla jobbade med programmet ”Fixa Rummet”. Det krävdes snabba ideér, snabba beslut och en tydlig kommunikation. Det gjorde att vi fick en bra arbetsstruktur samtidigt som vi märkte att vi kompletterade varandra.

Vad har ni för utbildning? Vi tänker att det finns fler olika vägar att gå. Hur kompletterar ni varandra?

Agnes är utbildad arkitekt på Chalmers. Emma har gått utbildningen Inredningsarkitektur och Möbeldesign på Konstfack, men har också en utbildning inom möbelsnickeri, en utbildning inom attributmakeri (tillverkning av rekvisita) och en konstutbildning bakom sig. Hilda började jobba efter gymnasiet och har 16 års erfarenhet från film och TV. Hon började med att koka kaffe och köra skådisar och har de senare åren arbetat som rekvisitör och scenograf.

Och ja! Det finna många vägar att ta. Det pratas alldeles för lite om det när man går i grundskolan. Massor av dörrar till varje plats. Det är så lätt att ge upp en dröm för att betygen inte räcker till. När jag pluggade på Chalmers upptäckte jag att mina klasskompisar tagit alla möjliga vägar dit, säger Agnes och fortsätter. Själv hade jag trott att betyg, intagningsprov eller högskoleprovet var enda möjligheten. Det finns alltid en väg.

 

Foto: Jenny Brandt Grönberg

 ”Det är så lätt att gå och vänta på den perfekta idén, men idéerna kommer bara man börjar”

 

Vad betyder konst & kreativitet för er?

Möjligheten att utforska, prova och göra.

Foto: Jenny Brandt Grönberg
Foto: Jenny Brandt Grönberg

Ni vill ju göra mer offentlig konst har vi hört! Varför lockar det?

Ja, det jobbar vi för! Just att få en specifik plats att förhålla sig till är intressant. Hur ser ljuset ut på platsen? Hur rör sig människor där? Den offentliga konst som jag själv fastnar för har ofta haft en tydlig koppling till platsen, säger Emma. Som t.ex. Tania Ruiz Gutiérrez videoinstallation på Malmö C. Videoprojektioner formade som tågfönster tar en med på en resa fastän man fortfarande väntar på tåget, väldigt fint! Och man blir ju glad, inflikar Agnes.

Vad är skillnaden mellan offentlig konst och, well, vanlig konst? DIY och hantverk?

I offentlig konst har konstnären en offentlig plats/ ett offentligt rum att förhålla sig till och man tar fram ett verk specifikt för den platsen/rummet.

I DIY är väl själva grejen att göra något själv utan inblandning av någon yrkesverksam inom området. Jag tänker att det är ett väldigt brett begrepp som kan handla om alltifrån att bygga om elektronik/sy egna kläder/hacka ikeamöbler eller pyssla julpynt säger Emma och fortsätter. Hantverk tänker jag är som det låter, att man gör något för hand 🙂

Foto: Jenny Brandt Grönberg
Foto: Jenny Brandt Grönberg

Till sist, hur bejakar man sin kreativitet? Några tips och tankar till oss andra outthere?

Gör! Det är så lätt att gå och vänta på den perfekta idén, men idéerna kommer bara man börjar. Allt leder inte till något fantastiskt men det finns alltid något att bygga vidare på.

Det är också kul att jobba tillsammans med andra. Fler ögon på något ger fler vägar att välja mellan. Man ska inte heller underskatta missförstånden som uppstår. Man förklarar något som någon uppfattar på ett helt annat sätt och spinner vidare på. Det leder ofta till saker man inte hade kommit på själv.

Alla fotografier är tagna av Jenny Brandt Grönberg
Mer om vi på ön hittar man här och här

20
  • Just wanna view more of
  • Home

Kommentera

Ulrika Lorentzon

Det här gillar jag!
Kan jag få en specialdesignad koja i förrådet
eller
ett stort fällbart personligt skrivbord är det ju lyckan!
Funderar och återkommer….

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.