2019-04-18

By Women Store: Kvinnokraft, eftertänksam shoppning och att våga tro på sin idé

Det finns en ny butik i butik i Malmö! By Women Store på Friisgatan, är en helt rosa butik fylld med kärlek till kvinnliga kreatörer. Sanna-My Engen lämnade en trygg anställning för att satsa på hennes dröm – där hon och andra kvinnor kan få ta den plats de vill och förtjänar.  Butiken är designad av Sanna- My och hela sortimentet är varsamt handplockat. Vilket märks – butiken osar personlighet, lust och inspiration. Men By Women store är mer än bara en lokal butik, det är ett helt koncept. Med en förkärlek till både kvinnor och Malmö (såklart!) blev vi nyfikna på att veta mer om By Women Store och Sanna-My. Vi pratar om varför en butik med kvinnor i fokus kändes viktigt och vad Sanna- My hoppas By Women Store ska bidra med och inspirera till. Vi pratar om kvinnokraft, hur hon hittar sitt sortiment, längtan och förhoppningar, utmaningar och såklart den alltid brinnande frågan: hur vågar man satsa på det man drömmer om?

 

”By Women Store är
framförallt en hyllning
till kvinnlig skaparkraft”

 

Hej Sanna! Berätta, vem är du?

Hej! Jag heter Sanna-My Engen och är 27 år. Jag är född och uppvuxen i en liten stad som heter Söderköping. Jag har merparten av min barndom vuxit upp tillsammans med min mamma, tillika min stora förebild i livet. Jag blev malmöbo i samband med studier för åtta år sedan, och trivs som fisken i den här staden. Varje dag vaknar jag och möter världen tillsammans med min fina Sebastian, som också är min äkta make sedan snart 2 år tillbaka. Mina favoritsaker i livet är: Loppis, bubbel, bröd med smör, miljöfrågor och feminism. Men framförallt älskar jag allt som är vackert, på ett icke-perfekt sätt.

Grattis till din nya butik! Berätta om by women store!

Tack! by women store är framförallt en hyllning till kvinnlig skaparkraft, men det är också en konceptbutik som vill inspirera till en livsstil som är mer gynnsam för ett långsiktigt och hållbart klimat. Idén till by women store växte fram från ett behov av att lyfta och framhäva kvinnliga skapare, både från historien och från nutiden. Det är det som är själva kärnan till butikens existens. Att sedan fokusera på hur vi kan konsumera hållbart är väldigt grundläggande för mig, en hygienfaktor som måste finnas. Och för mig handlar hållbar konsumtion om att återbruka, satsa på flergångsprodukter före engångsartiklar samt stötta lokala producenter.

 

”Jag vill att by women store
och budskapet bakom dess existens
ska bidra till att gemenehen börjar tänka till”

 

 

 

Varför är en ”by women store” viktig?

Därför att genom att stötta kvinnliga producenter, designers och författare m.m tror jag innerligt att vi kan skapa ett mer jämställt samhälle. Jag tror inte det är en slump att vår moder jord håller på att gå under samtidigt som 99% av hela världens tillgångar ägs av män. Jag vill inte tro att by women store är kapabel till att rädda världen, till syvende och sist är det bara en butik. Men jag vill att by women store och budskapet bakom dess existens ska bidra till att gemenehen börjar tänka till. Och dessutom faktiskt börjar värdesätta alla prylar vi har runtomkring oss. Vi lever verkligen i masskonsumtionens tid, där enda syftet till ett inköp tycks vara att det är billigt, utan att ägna den minsta eftertanke till ”vem har gjort den här skålen?” eller ”vem bli rik på att jag köper den här kaffekoppen för 20 spänn?”. Att skapa kostar, det vet alla som skapar produkter. Och om den som konsumerar produkten inte betalar priset, så är det någon annan i en massproduktionskedja som tvingas göra det. Hos by women store ska varje produkt inte bara vara tilltalande i sin skapelse, utan den ska verkligen kännas schysst att konsumera.

Vad drömmer du om?

Jag är en självutnämnd expert på att drömma. Jag drömmer hela tiden, och min kompetens ligger ofta i att jag kan förvandla drömmar till konkreta projekt och realisera dem. Men det är också min stora livsutmaning att jag därmed har svårt att njuta av en uppfylld dröm och bara vara ”här och nu”, utan jag skyndar alltid gärna vidare till nästa drömprojekt. Med by women store försöker jag verkligen att just nu bara njuta och vara stolt över mig själv. Men självklart kan jag inte låta bli att drömma om by women store´s framtid (och självklart finns redan en 3 års plan på plats). Jag vill att by women store ska få växa och kunna rymma ännu fler skapande kvinnor. Kanske gärna till och med få skapa ett kreativt kvinnokooperativ och kombinera arbetsstationer med butik. Men jag är samtidigt väldigt ödmjuk och realistisk, och är just i dagsläget bara så oerhört tacksam att by women store får finnas till.

”Jag kräkte ur mig all min ilska till min man och sa något i stil med ‘jag borde skita i det här och starta den där butiken‘”

 

Hur började din resa till att starta en egen butik?

Jag har liksom haft en butik ”i” mig väldigt länge, under de senaste åren har det varit min ”go to dröm” under tuffa dagar på jobbet. Fantiserat om hur den skulle kunna se ut, vad den skulle heta etc etc. Förra våren kom jag hem efter en lång och dålig dag på jobbet med en massa möten där jag kände mig förbisedd och förminskad av framförallt män. Jag kräkte ur mig all min ilska till min man och sa något i stil med ”jag borde skita i det här och starta den där butiken” varav min man svarar ”i den butiken borde du bara sälja produkter som gjorts av kvinnor”. Och det var den så kallade ”the point of no return”, jag kunde inte släppa den tanken. Kort därefter åkte jag och min man på en roadtrip genom USA, hela vägen från väst till öst, och den resan gav mig allt mod till att faktiskt ta steget att fullfölja min dröm. I USA träffade vi så många människor som hade tagit klivet och bara följde sin dröm, och det inspirerade mig verkligen och framförallt gav det mig mod att göra samma sak. När vi kom hem efter en månad i USA gjorde jag en affärsplan och strax därefter sa jag upp mig från mitt dåvarande jobb.

Vad jobbade du med innan?

Jag jobbade med marknadsföring på BRIO´s huvudkontor i Malmö. Jag har i synnerhet jobbat med strategisk utveckling av butikskommunikation och BRIO´s varumärke gentemot återförsäljare i retailmiljö. På BRIO började jag direkt efter mina studier på Malmö Universitet, och totalt blev det 5 år där innan jag slutade i december.

Vilka erfarenheter har varit till nytta inför att öppna en egen butik?

Framförallt mina erfarenheter från att ha tidigare jobbat med butikskommunikation. Även om det varit på strategisk nivå, och jag aldrig tidigare jobbat ”hands on” i butiksmiljö tidigare, så tror jag att min erfarenhet från retailvärlden har varit till stor nytta för att få en förståelse för do´s and don´ts när det kommer till att driva en fysisk butik, speciellt erfarenheten från leksaksbranschen som har det väldigt tufft just nu inom retail. Som entreprenör dock har jag inga tidigare erfarenheter utan den delen har jag fått lära mig själv under uppstartens gång.

”Det värsta jag vet är butiker som känns stiffa med ett statiskt sortiment”

 

Hur kommer du se tillbaka på denna tiden, starten, tror du?

Oj, svårt. Jag tror jag kommer se tillbaka på tiden som en väldigt lycklig tid för det första. Det är ju ändå tiden då jag bröt mig loss från någon form av rutin och skapade mig en helt annan tillvaro, och det har gjort mig väldigt lycklig och skänkt mig en helt annan form av livskvalitet. Sedan kommer jag nog se tillbaka på en dos av osäkerhet, lite ängslan för att göra fel samt rädd för att säga nej. Allt jag gör just nu gör jag ju för första gången, och det känns naturligt att det görs med en viss mått av osäkerhet. Men jag hoppas framförallt att jag kommer se tillbaka på den här tiden med en stor dos av stolthet över mig själv.

Hur hittar du saker du säljer i butiken? Hur väljer du ditt sortiment?

Jag hittar faktiskt de allra flesta leverantörer via Instagram. Ofta fastnar jag för ett visst uttryck eller hur en produkt framställs. Det finns ingen annan bakomliggande tanke med urvalet mer än att jag personligen tycker att det är väldigt estetiskt tilltalande, lite coolt, och något som jag själv vill ha. Någon djupare analys gör jag inte i första stadiet. Därefter börjar såklart en process att lära mig mer om vem som ligger bakom produkten, var är den skapad, i vilket material etc. etc. Jag vill ha ett väldigt levande och varierande sortiment i min butik. Jag vill kunna testa, se om det funkar, byta ut, flytta om. Det värsta jag vet är butiker som känns stiffa med ett statiskt sortiment. När det kommer till 2 hand sortimentet så är det handplockat av mig själv. Jag åker runt och gräver i loppisar, rotar runt hemma hos släktingar, knarkar blocket etc. Även där väljer jag det som jag själv tycker ser schysst ut, men försöker kanske tänka lite att det ska finnas en viss efterfrågan också såklart. Jag vill inte ha produkter som står och dammar på hyllorna i min butik. Och självklart väljer jag saker som endast är skapade av kvinnor!

Vad inspirerar dig?

Jag behöver dela upp den här frågan i sak och person. Om vi börjar med sak så inspireras jag av allt som är vackert, men på ett väldigt operfekt och icke-tillrättalagt sätt. Jag inspireras väldigt sällan av fina hemma hos- bilder, och jag tilltalas inte så mycket av denna influencer-tillvaro som vi lever i just nu utan blir snarare mer stressad än inspirerad. Färg, form och material är en stor källa till min inspiration. En smutsig terakottakruka mot en sliten betongvägg kan inspirera mig till en hel affärsidé. Färdiga bilder som syftar till att inspirera gör att jag ofta mycket mer känner mig begränsad och det låser mina möjligheter att tänka fritt och stort.

När det kommer till personer jag inspireras av så kan jag bara säga KVINNOR. Ja jag vet, det är halva vår befolkning. Men jag kommer ofta på mig själv med att alltid hitta något som inspirerar mig hos alla kvinnor jag möter. Det kan vara allt från stil, styrka, tankar, skörhet, röst, uttal, svaghet, ålder, ja allt. Kvinnor inspirerar mig verkligen. Och en extra speciell sådan är framförallt min mamma.

Hur ser en bra dag ut?

Jag är en väldigt känslostyrd människa. Jag lyssnar mycket på min magkänsla och agerar mycket utefter vilket ”mode” jag befinner mig i. En bra dag för mig är när jag känner att min kreativitet och kroppens energi är synkade med varandra. Då får jag väldigt mycket gjort och känner att allt är möjligt. Då planerar jag workshop, brainstormar utvecklingen av butiken, letar nya leverantörer, möblerar om i butiken och mycket mer. Jag hatar dessutom att stressa iväg på morgonen, så en bra dag för mig börjar alltid med en lång och skön morgon hemma i köket med en kaffekopp.

 

”Ett besök i en butik idag handlar mer om att erbjuda en upplevelse och en härlig miljö, butiken blir nästan mer en destination eller ett mål snarare än ett stopp på vägen”.

 

Och en dålig?

Nackdelen med att styras mycket efter sina känslor är att det kan gå undan i svängarna mellan en bra och en dålig dag. Lika snabbt som jag kan känna mig på topp kan det gå utför och jag känner noll inspiration eller ork till att göra något vettigt. Jag jobbar ständigt med att inte vara för hård mot mig själv sådana här dåliga dagar. Utan vara lite mer förlåtande och hitta någon slags lägstanivå av prestation som ändå känns okej. Hatar dessutom att gå upp tidigt och att stressa, så när en dag innehåller något av detta så brukar de inte bli toppen.

I en digital värld, varför en fysisk butik?

Oj mitt favoritämne, det här kan jag prata om hur mycket som helst. Men jag ska försöka hålla mig kortfattad. Behovet av en fysisk butik kommer alltid att finnas. Däremot har människans definition av behov förändrats. Nej vi behöver inte längre en fysisk butik för att kunna köpa det vi måste köpa eftersom allt idag går att införskaffa online. Däremot visar många trendanalyser att människor idag behöver känna samhörighet och lojalitet till ett varumärke för att ta ett köpbeslut – ett behov som kan vara lättare att möta med en fysisk butik där konsumenter kan känna, klämma, prata, synas och få en djupare relation till butiken eller varumärket. Däremot handlar en butik i dagens digitala värld inte längre om att bara erbjuda en produkt. Som butik måste du erbjuda mer till din kund. Ett besök i en butik idag handlar mer om att erbjuda en upplevelse och en härlig miljö, butiken blir nästan mer en destination eller ett mål snarare än ett ”stopp på vägen”.

Jag anser också att en fysisk butik handlar jättemycket om att stärka ett samhälle. Jag tror väldigt mycket på ”stay local”. Genom att stötta våra lokala butiker kan vi behålla ett levande samhälle där pengarna stannar inom samhället och ger tillbaka till människorna som bor där. Ett trevligare flöde av pengar som gynnar många i stället för att skicka pengarna ut till någon stor, global butiksjätte.

Det behöver inte vara så svart eller vitt, både vi med fysiska butiker och e-handlare kan vara relevanta även om vi lever i en digital värld. Men jag tror framförallt att det är jätteviktigt att vi med butiker berättar för konsumenterna varför vi är relevanta eftersom det till syvende och sist är konsumenten som har makten.

Vad betyder ”shoppa” för dig?

Shoppa för mig betyder att man införskaffar sig något man har ett behov av och känner att en vill ha. Men att man gör ett noga urval och prioriterar att handla det som är viktigt för en, eller handlar sådant som man inte kan införskaffa sig på annat sätt. Att handla nya prylar ska enligt mig vara genomtänkt och ett alternativ när man inte kan laga, låna eller hitta på second hand. Personligen shoppar jag aldrig spontant, utan mina köp är väldigt genomtänkta och ganska målinriktade. Jag tar väldigt sällan en runda på stan för att shoppa, utan är väldigt selektiv i mitt val av butik där jag ska spendera mina pengar. Jag gör få köp, men de köp jag gör är noga utvalda. Jag köper inte 10 tröjor på ett år, utan jag samlar ihop mina pengar och investerar i ett schysst plagg per säsong istället. Det jag handlar privat är dessutom till 90 % second hand.

Vad är det bästa med jobbet?

Det bästa med jobbet är att möta alla peppande människor, och framförallt kvinnor. Varje dag kommer det in en kvinna och hejar på min butik och som gärna också stannar kvar och pratar en stund om sina egna funderingar kring olika frågor som rör kvinnor. Det är det allra bästa. Det ger mig så otroligt mycket styrka och energi. Att dessutom få omge sig av så himla mycket fina produkter som en massa grymma kvinnor har skapat, är bara helt underbart.

”Det är mycket svårare att
vara stark och säker som ensam,
men det är också väldigt,
väldigt givande och kul”

 

Och största utmaningen so far?

Att vara konsekvent och tro på min idé. Att ha is i magen är inte min starkaste sida, och när jag vissa dagar tvivlar på mig själv eller min butik så får jag för mig att jag måste ändra allting, byta koncept, ändra logga etc. Så utmaningen för mig är helt enkelt att ha is i magen och bara lita på att alla människor som peppar och tycker butiken är bra och behövs, faktiskt har rätt. Jag kommer ju från en företagsmiljö där jag är van vid att ha kollegor i ryggen vid varje beslut, och det är absolut en utmaning att arbeta ensam. Det är mycket svårare att vara stark och säker som ensam, men det är också väldigt, väldigt givande och kul.

Vad kan vi förvänta oss att se hos by women store framöver?

Jag kommer under våren dra igång en novellklubb! Det är min stora dröm att driva en bokklubb, men eftersom jag älskar noveller så tyckte jag det passade bättre. Dessutom är novellförlaget Novellix en av mina leverantörer, så det känns passande att dyka ner i deras utbud. Jag vill att by women store ska få utvecklas till en mötesplats där kvinnor får mötas, ta plats, dela erfarenheter och känna sig trygga. Jag har massa idéer på föreläsningar och workshops som jag vill göra i butiken som enar och stärker kvinnor. Som sagt, det är viktigt för mig att by women store är mer än bara en butik.

Och sist, några tips till andra som drömmer om att öppna butik?

Bara gör det! Klyschigt, men sant. Att bara göra det är det svåra, klarar man det så går allt annat att lära sig på vägen. Det är inte så svårt när man väl är igång.

 

 

Du hittar mer av By Women Store här och här

8

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.