2019-03-17

Möt tjejerna bakom Blaou: ett lekfullt barnklädesmärke fullt av färg, mönster och kreativitet

Med en dröm att kunna jobba flexibelt, ha mer tid till sina barn och samtidigt ha kul på jobbet startade Ellinor och Johanna det populära barnklädesmärket Blaou i november 2017. Föga förvånande fyllde de snabbt ett tomrum på marknaden med sina färgstarka, glada och högljudda barnkläder. En företagsresa som började bak i en taxibil när de insåg att de var gravida samtidigt och i samma veva upptäckte att utbudet bland barnkläder var både trist och begränsat. Johanna och Ellinor vågade säga upp sig från sin gemensamma arbetsplats och la all sin kärlek, tid och energi i deras nya äventyr. Och so far, so good, inte sant? Vi älskar Blaou! Med sina drömmar bidrar de inte bara till att barn ska våga vara både stolta och ta plats, utan påminner även oss andra om att göra precis samma sak.

 

”Vi vill göra världen till en mer
högljudd och färgstark plats
med bekväma kläder
för stolta barn”

 

Hej Blaou, för dem som inte vet, vad är Blaou?

Blaou är ett uttrycksfullt och kreativt barnklädesmärke. Vi vill göra världen till en mer högljudd och färgstark plats med bekväma kläder för stolta barn!
Blaou är lite av en stil. Vi vill uppmuntra barn och föräldrar att leka med storlekar för att få plaggen att leva så länge som möjligt. Det oversizade stuket gillar vi!

Och ni bakom? Who are you?

Johanna Törnebohm, 37 år, mannen Mårten och barnen Hilmer 4 år och Margo 3 år.

Ellinor Nilsen, 36 år, mannen Patrik och barnen Olle 4 år, Hjalmar 3 år, bonusbarnet Viggo 19 år och gamla trötta hunden Jilly. Vi bor allihopa i hus på Hisingen i Göteborg.

 

”Om Blaou hade varit en person
hade hen varit högljudd, kreativ
och omtänksam”

 

Kan ni berätta lite om er karriär? Hur kom ni hit?

Vi kommer senast från Monki där vi jobbade med design och inköp, men vi är båda utbildade på Textilhögskolan i Borås där vi läste modedesign och textilekonomi. Monki är ett roligt och lekfullt företag att jobba på, men vi hade drömmen om att starta eget. När vi fick våra första barn och var föräldralediga samtidigt insåg vi att vi saknade något på barnklädesmarknaden. Det var så otroligt könsuppdelat och tråkigt överallt, eller också var det superdyrt. Vi gillade att handla barnkläder second hand men ville skapa ett eget barnklädeskoncept som var färgstarkt, kul och hållbart på ett kreativt sätt.

Kollektionen Noisy är en åttiotalsinspirerad färginjektion där Ellinor och Johanna blickat tillbaka och inspirerats av deras barndom.

Vad står Blaou för?

Blaou kommer från en diskussion om färgen blå och om Blaou hade varit en person hade hen varit högljudd, kreativ och omtänksam.

 

”Färg och form betyder allt för oss,
det är Blaous ryggrad”

 

 

Vad har ni för företagsfilosofi?

Vi vill vara flexibla, jobba effektivt och ha roligt på jobbet, men samtidigt få mycket tid över till alla våra små barn. Det är viktigt att jobbet är lustdrivet!

Vad betyder färg och form för er?

Färg och form betyder allt för oss, det är Blaous ryggrad. Med färg leker vi när vi skapar våra print och under våra fotograferingar. I plaggets konstruktion kan vi uttrycka vår känsla för form.

Ni har ju fått så himla fin feedback sen ni startade, grattis! Vad skiljer er från andra barnklädesmärken?

Tack! Vi har ju aldrig jobbat med barnkläder så vi är ju lite naiva i det här. Vi vet inte vad som säljer bra eller dåligt hos konkurrenterna, utan gör det vi gillar som vi tycker andra saknar.

 

”Vi har så kul på jobbet!”

 

Vad är största utmaningen med att starta något från scratch?

Att få allting att klaffa, men vi är tack och lov två som hjälps åt och påminner varandra om saker och ting eftersom vi är lite vimsiga och disträ som personer haha.

Ni har jobbat för Monki innan, alltså jobbat med kläder för vuxna. Hur skiljer det sig att jobba med kläder för de små?

Barn är så otroligt olika i storlek och vi diskuterar storlekar VARJE dag för att vi vill att det skall bli perfekt. ”Är den lång, kort, för bred, för smal?” Det behövde vi aldrig tänka på när vi produktutvecklade på ett stort företag.

Noisy handlar om att våga synas, ta plats och göra sin röst hörd. Att vara just Noisy är ett av Blaous starkaste ledord och vill inspirera alla barn till att våga vara just högljudda och ta plats.

Hur ser en bra dag ut? När firar ni?

En bra dag är när man får fina mail från kunder med bilder på deras barn och fina #blaou taggar på Instagram samtidigt som försäljningen är bra, solen skiner och man får planera nya kollektioner och spåna om framtiden.

Lite dåliga på att fira… tack för påminnelsen, det tar vi till oss! Men en afterwork ibland emellanåt händer ju. Som föräldrar njuter man ju av det lilla!

En dålig dag?

När tekniken inte fungerar, man känner sig stressad och inte hunnit träna, man hinner inte göra det man vill. Man sitter i telefonkö med Skatteverket och helt plötsligt är det dags att åka till posten för att sedan hämta på dagis. Då kommer man på att mjölken är slut hemma. På dagis hämtar man sedan sina barn och glömmer säga till fröknarna att man hämtat barnen.

 

 

”Jobbigast med att vara i uppstartsfas är att vara så fattig. Samtidigt som vi vunnit frihet i och med att vi är våra egna”

 

 

Vi älskar ert formspråk! Vad händer härnäst för Blaou?

Åh vad roligt att höra! Vi vill ta Blaou till en ny nivå och nå ut till fler människor runt om i världen. Vi är sugna på roliga samarbeten och nya pop-up butiker.

Vad drömmer ni om? Vad är målet?

Det enda vi drömmer om är att kunna ta ut en lön och leva på Blaou! Vi har så kul på jobbet!

 

”Vi är två drömmande optimister
med mycket känslor”

 

Vad är jobbigast med att vara egenföretagare?

Jobbigast med att vara i uppstartsfas är att vara så fattig. Samtidigt som vi vunnit frihet i och med att vi är våra egna. Vi lever på linser och kärlek. 😊

Om ni visste det ni vet nu, vilka råd att ni gett er själva då?

Oj svårt! Vi kör på magkänsla, testar, analyserar, justerar och kör vidare. Vi ångrar inte, vi blickar framåt!

När har ni kul?

Vi har kul nästan jämt faktiskt. Vi är två drömmande optimister med mycket känslor. Men vi är extra glada när vi skall släppa en ny kollektion. Det är peppigt och härligt!
Kul har vi också när vi är lediga och får odla och påta i våra trädgårdar.

 

Med sin delade kärlek till färg och form bjuder Just Wanna Have fun och Blaou in till en färgstark kväll i Malmö den 20 mars i samband med lanseringen av deras nya kollektion ”Noisy” som släpps den 21 mars.

Kollektionen Noisy är en åttiotalsinspirerad färginjektion där Ellinor och Johanna blickat tillbaka och inspirerats av deras barndom. Noisy handlar om att våga synas, ta plats och göra sin röst hörd.

Det blir en dubbelt så rolig happening med JWHF-gänget och en unik möjlighet att köpa Blaous populära plagg på plats. Alla är hjärtligt välkomna till en skräddarsydd och kreativ pop-up kväll där vi lovar härliga kläder, roligt sällskap och extra schyssta priser i baren.

Hoppas vi ses!

Ni hittar Blaous kollektioner här
och deras Instagram här. 

9

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.