2019-02-14

Anna Lidström; om när mode är kul, kreativt och schysst

Anna Lidström må vara ett bekant ansikte på Instagram, där under alias @anotherblog men den senaste tiden har hon verkligen blivit Anna Lidström med hela modesverige. Inte minst för sin unika och kreativa stil men också för sitt arbete med hållbart mode – där hennes drivkraft är att få både konsumenter och företag att se på mode med andra ögon. Återbruk och second hand är kärnan i hennes arbete som stylist, designer och forskare. Det tillsammans med hennes lekfulla inställning till kläder och stil gör henne till en extraordinär stilförebild, enligt oss. En riktig inspiration till hur mode kan både vara snyggt, kul och schysst. Vi pratar kommande projekt, hur det är att jobba som designer, sociala medier och vem hon skulle vilja styla om.

 

 

”Secondhand plagg
var ett sätt för mig att efterlikna
det jag såg i modetidningarna”

 

 

Hej Anna! Tell us, vad sysslar du med om dagarna?

Allt möjligt! Jag är designdoktorand på Textilhögskolan i Borås, och även konstnärlig ledare för projektet Re:textiles, som även finns på Instagram såklart. Även om jag jobbar med olika grejer och har flera olika projekt igång så går allt hand i hand, det en går röd tråd genom allt. Jag jobbar med hållbart mode där redesign och upcycling är två tydliga teman som jag jobbar väldigt aktivt med.  Med andra ord jobbar jag med att uppgradera och förlänga livet på det som redan är producerat, att göra mer för mindre – att minimera klimatpåverkan genom att jobba mer cirkulärt med existerande plagg till ny design. Jag har hela tiden ett ”old garment to new garment-perspective”.

Inom doktoranden jobbar jag ganska fritt och sökande. Försöker begreppsliggöra vad det innebär att ha plagg som material i en designprocess, istället för tyg som metervara. Där jobbar jag med att bena ut värde, mening och möjligheter i processen kring hur kläder och mode skapas (och därmed konsumeras). Jag skriver mycket men jag jobbar också hands on med olika material och plagg. Jag läser även nu en kurs i designteori som är kopplat till min forskarutbildning. I projektet Re:textiles jobbar jag mer mot företag, men fortfarande med fokus på re-design. Jag håller föreläsningar och workshops, men mycket tid går såklart också till möten och prototypframtagande osv. Så ja, allt möjligt men alltid inom en tydlig ram.

 

 

”Jag har alltid varit bred
i mitt intresse – även stilmässigt”

 

 

Hur kom det sig att du valde en karriär inom mode? 

Det är tack vare min kärlek till kläder, textilt material och identitet! Jag har så länge jag kan minnas sytt stylat och experimenterat med min egen stil. Från tidiga tonår då secondhand plagg var ett sätt för mig att efterlikna det jag såg i modetidningar men inte hade på långa vägar råd att köpa. Under gymnasietiden förstod jag att det fanns utbildningar inom mode och sökte så småningom in på Tillskärarakademin i Sthlm och fick blodad tand. När jag gick folkhögskola uppe i Umeå jobbade jag som en dåre med mina ansökningsprover till modelinjen på Textilhögskolan i  Borås och hade glädjen att knipa en av 10 platser. Det var då, 2006, som jag på allvar började jobba med mode. På den vägen är det..

Du driver ju Another studio. Kan du berätta lite om det? 

Just nu går bolaget på lågvarv, då jag arbetar heltid på textilhögskolan. Jag startade AS efter min Masterutbildning i mode, då jag väldigt starkt kände att jag inte ville jobba på ett traditionellt designkontor hos någon svensk klädkedja. Jag har alltid varit bred i mitt intresse – även stilmässigt. Jag har alltid varit intresserad av både styling och produktdesign, mode och inredning. I regionen runt Borås/Göteborg finns det gott om just designkontor, reklambyråer, möbel- och inredningsföretag. Så jag satte helt enkelt igång att frilansa för olika typer av kunder. Superkul! Att få jobba i nya konstellationer, med vitt skilda uppdrag och olika längd på projekten var väldigt stimulerande för kreativiteten. Och bra för kontaktnätet!

 

 

”Jag vill ta fram en kollektion som inte bara gör ‘less bad’ utan en som istället är ‘good’.”

 

 

Du har jobbat med stora varumärken, allt från Gina Tricot och Louis Vuitton. Vad är det roligaste att jobba med så etablerade varumärken? 

Det är just att ta på sig varumärkets glasögon och att gå in i den världen liksom. Att som designer och stylist hitta ett maner, ett uttryck som överensstämmer med den kunden man för tillfället arbetar med. Det är väldigt spännande.

Du forskar även inom mode; har du några roliga projekt på gång som du kan berätta om? 

Just nu går jag helt sonika igenom plagg där jag undersöker hur man kan klassificera olika material. Jag sorterar i allt mellan himmel och jord vad gäller stilar, material, mönster. Plaggen scannar jag sen in och försöker därifrån konkretisera hur ”ett plagg” kan bli ”ett material”. En spännande process där jag helt enkelt försöker bryta ner och omvärdera det traditionella sättet att se på just klädesplagg och material.  Dessutom blir dessa digitala materialprover väldigt vackra då slumpen i scanningen beskär loggor, linningar, ficklock mm – hela processen öppnar upp en helt ny värld.

Dessutom har vi precis lanserat f/activist som är ett projekt som vill utmana modebranschen. För att visa att det såklart går att vara klimatsmart och samtidigt modemedveten. F/ACT Movement är en ny rörelse som vill inspirera till att göra nya hållbara val, utan att göra avkall på sin passion för kläder och mode. Vi söker 10 deltagare och sista ansökningsdagen är på fredag, den15 februari. Följ hela projektet på Instagram!

Utöver det arbetar jag även på en helt ny kollektion, där jag undersöker hur man kan designa, ta isär och sedan fiberåtervinna plagg. En kollektion som visar hur man kan arbeta modulärt med plagg, delar av plagg och metervara. Jag vill ta fram en kollektion som inte bara gör ”less bad” utan en som istället är ”good”.

Tredje projektet är att jag under våren kommer ge ut en re:kollektion tillsammans med ett stort svenskt varumärke. Stay tuned!

Vi vet ju att du brinner för att göra mode mer hållbart. Kan du berätta lite om hur de tankarna började? Var det något speciellt du blev inspirerad av?

Min drivkraft är alltid visa på potentialen i det som andra kanske vänt bort blicken ifrån. Jag har liksom alltid intresserat mig för överflödet, eller det som legat i sophinken. Haha, det där lät ju skabbigt. Men jag menar att det är ett enormt slöseri på material, kläder och arbete. Det är liksom hål i huvudet hur vi konsumerar men även hur kläder produceras. Jag är liksom övertygad om att det måste finnas andra sätt!  Det kan ju inte bara finnas ETT sätt att skapa och konsumera kläder. Jag är övertygad om att det går – det ska gå! Jag vill att fler ska få upp ögonen för detta, det är min starkaste drivkraft.

Vad är mode? Vad betyder det för dig? 

Stil, lekfullhet och att inte ta sig själv på för stort allvar. Att våga vara den man är samtidigt som man har ett slags kritiskt tänkande. För mig är mode ett visuellt språk. Mode är inte trender, eller att slaviskt följa en trend. För mig går mode ut på att verkligen hitta det man själv gillar och utgå från det.

 

 

”Mode slutar aldrig överraska”

 

 

Vad är den största fördomen inom ditt yrkesfält? 

Att man som designer alltid vet vad gemeneman passar bäst i – typ, ”kan jag bära tvärrandigt osv”? Att jobba som designer innebär inte alltid att man jobbar på individnivå, det är ett bra yrke och kan innebära väldigt många olika saker. Jag kan även bli trött på frågor som ”vad är det som gäller i höst?”. Jag har oftast svar på dessa frågor, men jag tycker de är ointressanta och irrelevanta. Frågan ställs ofta som om det skulle finnas ett rätt svar, det gör det inte enligt mig. Jag är inte för pekpinnar i någon form.

En annan stor fördom är att det är så himla kreativt att vara designer, att man liksom har tid att stå och fluffa och puffa. När det i själva verket alltid råder tidsbrist, och den största delen av tiden äts upp av mail, möten, planering, uppföljning. Väldigt lite tid finns för att på djupet utveckla något nytt – särskilt om man arbetar som designer på en klädkedja.

Och utmaningen?

Att just få till mer tid, till att utveckla och bygga upp en idé och ett koncept. Att få tid att löpa linan ut så att säga, att få testa en idé fullt ut och kanske även misslyckas i det. Man lär sig otroligt mycket av det och det leder ofta fram till ännu bättre ideér. Men det finns sällan tid. Inom mitt området med upcycling och redesign är det otroligt svårjobbat. Allt är skapat efter linjära flöden, stora volymer och realager. Att försöka få mer snurr på ”gamla plagg” in i nya kollektioner är oerhört svårt, både ekonomiskt och logistiskt. Men jag är övertygad om att det finns stora utvecklingsmöjligheter, miljöbesparingar att göra och designpotential även inom mode.

Vi älskar din stil! Vad är ditt favoritplagg i garderoben at the moment?

Just nu är det en syrenlila herrskjorta med kort ärm, i storlek XL. Den är i ett sidenliknande material och faller väldigt snyggt. Väldigt 90- tal vilket känns kul. Men även kul att jag med den skjortan upptäckt att min tidigare värsta färg, som jag inte trodde att jag passade i, numera är en ny favorit – som jag faktiskt visst passar i, hehe. Mode slutar aldrig överraska.

 

”Jag vill verkligen slå ett slag
för att mode är kul och till för alla.
Lustfyllt och utan pekpinnar.”

 

 

Vilken person skulle du vilja styla (om)?

Oj, vilken bra fråga! Kommer inte på någon specifik person just nu. Jag skulle snarare vilja styla om en stor kategori män. De som klär sig som dagisbarn/tonåringar. Lågt skurna jeans med slitningar, som används både till nedstoppade skjortor, och rock-sportiga hoodies och t-shirts. Så extremt fult! Önskar att män vågade bära mer klassiska kläder, och framför allt ha 5-10 cm högre midjor. Det skulle genast bli mer klass, och se förtroendeingivande ut. Inte som nu, någon slags ålderskris och wannabe tonåring igen. Skulle även önska att fler kvinnor, i alla åldrar vågade bära mer klänning och kjol, allt för många kämpar med osmickrande byxor, som ofta sitter förfärligt (det är faktiskt de svåraste plagget att konstruera då alla bakdelar är olika!). Bär klänning och kjol, våga vara kvinnlig – man kan ha power i alla fall!

En annan sak jag vill slå ett slag för är att använda fler plagg i vävt material, och minska på användandet av all sladdrig trikå. Så mycket snyggare! Är generellt väldigt less på det allmänna mjukismodet, som saknar skärpa och lite tydliga konturer.

Vilken roll kan sociala medier spela i modebranschen?

Det spelar en enorm roll! Jag tänker framför allt på hur designers nu har ett helt annat fönster att marknadsföra sig genom och nå ut till sina följare och kunder. Ett fantastiskt sätt för konsumenter att nå och föra dialog med modeföretagen. Sociala medier har möjliggjort för konsumenter att enkelt kunna dela, heja på men även visa missnöje och begära en förändring. Företagen måste nu möta sina kunder i det, det går inte att ducka utan att det påverkar ditt företag.

En baksida av framfarten för sociala medier är just det –  tempot har blivit avsevärt högre. Idéer och kollektioner kommer i ett rasande tempo. Tiden för eftertanke och för att mode, med allt vad det innebär, ska få leva länge och schysst påverkas och kompromissas – easy come easy go, tyvärr.

 

”Jag har myntat begreppet ‘fulmatcha’ med det menar jag att just våga blanda det som till synes är skitfult”

 

 

Du är ju verkligen en stilförebild för många, vad är ditt favorittips till hur man utvecklar sin personliga stil?

Det är så väldigt roligt och peppande att höra att jag inspirerar andra, jag vill verkligen slå ett slag för att mode är kul och till för alla. Lustfyllt och utan pekpinnar. Jag tycker att mycket handlar om att både ta reda på, och ibland kanske erkänna för sig själv vad man faktiskt gillar och trivs i. Är man en bas-person, eller en mönstermix? För vilka sammanhang klär man sig? Var dig själv närmst, klä dig för dig och hur du lever ditt liv. Men även: hitta en stilförebild, någon typ av person som du tycker klär sig fint och härma hen. Det kan ge mod till att våga själv.

En annan viktig grej är att verkligen våga testa udda, till och med fula kombinationer ur garderoben, styla loss, om så bara för dig själv en kväll. Jag har myntat begreppet ”fulmatcha” – med det menar jag att just våga blanda det som till synes är skitfult. Det kan uppstå något roligt där i mötet mellan vitt skilda stilar och uttryck. Testa en färg du ogillar, ett mönster du aldrig skulle bära, lager på lager, ut och in osv.

Lek med dina kläder!

Och för alla nya designer out there som är påväg ut i yrkeslivet, vad är ditt råd till dem?

Var nyfiken och flexibel. Våga möta folk och kasta ut krokar både här och där. Bjud in dig själv, men var lyhörd för varje ny situation. Bygg dina nätverk och var trevlig och proffsig. Du vet aldrig vem du kommer stöta på igen och vilka fantastiska saker som kan hända i framtiden, om du är öppen och nyfiken. Var trevlig!

Hur har man kul i vardagen?

Genom att arbeta med det som är roligt (vad det nu är för just dig). Att söka sig till människor som ger kraft och inte dränerar ens energi. Även viktigt man tar sig tid att göra något för sig själv varje dag, om så bara något litet – måla naglarna, läs två kapitel i en bok, möblera om i vardagsrummet. Whatever.

Och för att avsluta; kan du nämna tre personer som format dig i din yrkesroll?

Min man Clemens Thornquist, professor i mode och en fritänkare, nyfiken och väldigt smart människa med en enorm arbetskapacitet, som kan sätta sig ned i vilken röra (skit) som helst och bara fokuserat börja skriva t.ex. en artikel. Han har en förmåga att fokusera som jag önskar att jag hade lite mer av. Och en förmåga att se saker ur nya perspektiv. Han utmanar ofta mina tankar, är ofta väldigt lågmäld och alldeles briljant. Kan koppla ihop helt olika typer av ämnesområden och se samband. Fulmatcha fast intellektuellt, det jag gör visuellt, hehe. Vi är ett bra team!

Min syster Clara Lidström, som jag pratar med minst en gång om dagen. Med henne kan jag vara helt ocensurerad. Jobb, familj, karriärplaner, skvaller. En väldigt bra ventil. Och så otroligt roligt att parallellt följa hennes alla planer och projekt. Det sporrar och inspirerar mig till att bli ännu bättre och smartare i mina beslut. Hennes entreprenörsdriv har många gånger sporrat mig i mitt arbete. Hennes kraft ger också mig  mycket kraft, även om vi har helt olika stilar och uttryck i typ allt, haha.

Gudrun Bonér, En av mina närmsta vänner och även kollega. Inredare, stylist, designer. En varm, otroligt kreativ kvinna. En nyfiken ”doer” och känslomänniska av stor mått, precis som jag. Vi skrattar och gråter ihop, oroar oss för typ samma saker, peppar igång på samma typer av grejer – ofta handlar det om att öka värdet på det där som andra anser saknar värde eller stil. När vi jobbar ihop får vi SÅ mycket gjort. Som en slags improviserad dans där vi alltid hittar ett sväng. Hon har en förmåga att få de mest vitt skilda av inredningsstilar att funka,  en enorm känsla för  detaljer. Hon är väldigt lojal och en av få som jag verkligen, helt igenom litar på. En klippa och kreativ stjärna!

 

Följ Anna här:
Annas blogg: Another Blog
Annas instagram: @anotherblog.se

12

Kommentera

Åh, har sagt det förr, säger det igen. Jag älskar Anna, hon är så otroligt inspirerande!
HEJA HEJA

Vilken fin och härlig intervju! Anna är sjukt inspirerande!

Mia

Anna alltså! Så inspirerande inifrån och ut!🌟

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.