2018-08-19

Rebecca Björnsdotter – jag ska bli Sveriges Jimmy Choo

Rebecca Björnsdotter

 

Rebecca Björnsdotter har slagit ner som en stjärna på skohimlen. Världsstjärnor som Lady Gaga och Elisabeth Hurley har burit hennes coola och tidlösa skor och så har hon vunnit modepriset ”knappnålen”. Vi träffade Rebecca en kväll i somras och tog chansen att ställa några frågor. Allt från hur hon kom på ”Rebecca Björnsdotter” till vad som inspirerar henne men också hur hon tänker kring utmaningarna som det finns kring att ge sig i den tuffa modebranschen.

”Det var en bekräftelse redan där när Sara Maino från Vogue Italia berömde mig, man var kanske inte helt ute och cyklade trots allt”

 

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

Du är en av Sveriges få renodlade skodesigners, så coolt! Hur började ”Rebecca Björnsdotter”?

Det började egentligen redan när jag var 2 år och fick ett par röda skor av min mamma, kärlek uppstod. Resan dit har givetvis varit lång. Jag studerade mode och saknade matchande skor till mina kreationer så jag började knåpa ihop sandaler till en start. Med en pappa som arbetade som dekorsnickare lärde jag mig tidigt att det inte fanns några direkta hinder för kreativiteten, hantverk och problemlösning har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag studerade skodesign på Cordwainers i London där jag gick ut 2006. Jag var 22 när jag gick ut, ung och oerfaren men med en dröm i sikte. Jag arbetade i 10 år med att samla på mig erfarenhet för att en dag kunna starta mitt företag. Jag arbetade under 6 år som projekt- och produktionsledare inom reklam. Utan det i bagaget hade jag aldrig kommit dit jag är idag.

Hur kom du på idén och din design? Något du gått och tänkt på länge?

Ja, både och. När jag studerade mode var jag mest fascinerad av historia, kostymdesign och det detaljerade sömnadsarbetet. Man kan se det i min design idag, att det är mycket detaljer och kontraster.

Vad är din stora inspiration till din design?

Naturen med dess former och färger. Vår skandinaviska historia och starka vikingakvinnor. Tilda sandaletten är i grunden inspirerad av en vikingasköld men med en tvist av art deco med min logo som ska dra kopplingen till ”stark som en björn-sdotter”.

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

Din ambition är att få kvinnor att känna sig modiga, stylish och starka som björnar när de bär dina skor. När är du som starkast och modigast (förutom när du bär skorna förstås)?

Som person har jag alltid varit väldigt blyg av mig och vill absolut inte vara i strålkastarljuset. Det är något jag har fått arbeta med, att utmana mig själv att ta plats. Jag har samtidigt varit fruktansvärt envis och tävlingsinriktad med en inställning att ”jag kan” och så har jag fått lösa det längst vägen. Jag tror att det har gett mig styrka att just våga utmana mig själv både mentalt och fysiskt med träning. Jag har svart bälte i karate (smått dammigt idag) och körde motocross under flera år. Det var något som stärkte mig.

Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

”Mitt mål är att bli Sveriges motsvarighet till Jimmy Choo”

 

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

Alla ifrån Lady Gaga till Kronprinssan Victora har burit dina skor. Hur känns det att se din design få sån oerhörd genomslagskraft?

Det är en märklig och overklig upplevelse. Men de har faktiskt burit mina skor och det är ett tecken på att man är inne på något bra, att jag har något unikt att erbjuda. Det är fantastiskt kul att se sina idoler bära mina skor, men det är minst lika kul att se kvinnor på stan bära dem. Det är då jag faktiskt har lyckats nå ut med mitt budskap och design.

Några höjdpunkter i din karriär som stått ut lite extra?

Att få ta emot Damernas Världs Knappnålen förra året var enormt, att få en bekräftelse att det är bra att sticka ut och följa sin dröm!

Vad gör du när du inte designar skor?

Att just designa skor motsvarar ca 10-15% av min tid och det är mycket annat i att driva företag som rör produktion, strategi, marknadsföring, försäljning mm. Jag arbetar deltid med mitt företag än så länge, så resterande tid arbetar jag som textillärare.

”Inget blir som man tänkt sig! Det tar längre tid än man tror, allt är väldigt dyrt och det går inte att stressa fram”.

 

Rebecca Björndotter ska vara med under modeveckan i Stockholm, så kul! Är du nervös?

Nej, det är bara kul! Jag kommer visa mina skor tillsammans med Emelie Janrell som visar sin kollektion och även via Jewelery & Accessory Lounge som är en utställning. Så det blir en härlig mix!

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

Att starta en ny verksamhet är en superstor utmaning, vad har du lärt dig som entreprenör ?

Att inget blir som man tänkt sig! Det tar längre tid än man tror, allt är väldigt dyrt och det går inte att stressa fram. Jag har valt att arbeta med just lyxskor och att starta ett varumärke i den prisklassen gör att målgruppen är snävare och man måste göra många aktiva val som kanske inte alltid känns bra men som är rätt i längden. Man måste tänka att man ska bygga sitt varumärke på lång sikt.

Vad är det läskigaste med att starta ett nytt företag?

För mig fanns det inget annat val, jag ville göra detta och tiden var rätt. Självklart är det läskigt att slänga sig ut i en tuff bransch, men man måste tro på sin egen förmåga att lyckas och på sin produkt. Jag har sett det som att driva ett projekt och alla motgångar är inte riktade mot mig som person, eller produkten i sig alltid. Man får hitta nya lösningar och att inte vara rädd för att be om hjälp. Man kan inte allt och man har inte heller råd att gå på för många nitar heller. Men det är en resa och jag lär mig saker varje dag.

Och kämpigast med att driva ett företag?

Mitt tips till andra som vill starta eget är att verkligen be om råd innan man startar från någon i branschen, inte för att man ska känna sig skrämd utan att få en realistisk bild av det arbete som faktiskt måste gå in i att starta eget. Att du de första åren troligtvis måste arbeta med ditt företag på kvällar och helger samtidigt som vardagen med familj ska fungera. För mig har tiden varit det kämpigaste, att hinna med. Även här lär man sig att man måste sålla bort och prioritera och det är inte helt lätt. Det går inte att gå på allt och man måste vara kritisk till vad man ska lägga sin tid på.

”Att få ut ett varumärke och en produkt på marknaden tar många år”.

 

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis
Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

 

Kan du berätta lite, utifrån ditt perspektiv, hur det är att komma in som ny, ung kvinna i modeindustrin?

Jag var trots allt  32 år när jag drog igång detta och jag tror att man kanske har fått lite mer skinn på näsan med åldern och inte tar allt personligt. Jag hade kanske tur, jag visade min första kollektion under London Fashion Weeks, Designer Showrooms och fick väldigt bra respons på min kollektion. Det var en bekräftelse redan där när Sara Maino från Vogue Italia berömde mig, man var kanske inte helt ute och cyklade trots allt. Jag tror verkligen att det är avgörande att man har hittat sin niche och har ett helhetstänk, det är inte bara en design utan jag vill bygga ett företag och sätta Sverige på den internationella skokartan. Mitt mål är att bli Sveriges motsvarighet till Jimmy Choo och det är kanske ambitiöst, men om inte jag tror på mig så kommer inte andra göra det heller.

Modebranschen är ju en kämpig bransch och svårt att få lönsam. Hur tänker du kring det?

Absolut är det en tuff branch, det är väldigt dyrt att starta upp och driva. Här har jag fått lära mig så mycket, det tar tid. Att få ut ett varumärke och en produkt på marknaden tar många år. Hade jag haft en inställning att jag inte kommer få detta att verkligen lyfta i framtiden hade jag kunnat ge upp för länge sedan. Kan jag i framtiden få arbeta heltid med det jag älskar och få se kvinnor bära mina skor har jag nått ett stort delmål.

Vad gjorde att du vågade ge dig in i detta äventyr?

Jag arbetade för mycket med något som i slutet inte gav mig något. Jag saknade att vara kreativ och att få göra något jag verkligen brann för och var utbildad till. Jag tog ledigt två dagar från mitt dåvarande arbete och åkte ner till skomässan i Milano för att hitta en fabrik, det fanns ingen återvändo efter det.

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

Din design är både unik och cool, vilka är dina stil-inspiratörer?

Jag har så många! Rosie Huntington-Whitley är min favorit! Victoria Beckham har en fantastisk stil som ser så stylish ut hela tiden!

Vad händer härnäst för dig och skorna?

Just nu är det mycket förberedelser inför modeveckan både i Sthlm men även Paris. Så kollektionsprover ska produceras, fotograferas, presentationsmaterial ska tas fram mm. Det är kul att det är så varierat och att man får vara inblandad i allt.

 

Rebecca Björnsdotter
Foto: Christin Clausen-Bruun / Midis

För dem som drömmer om ett liknande äventyr i modebranschen, vad är dina tre bästa tips till dem? 

1. Hitta din niche – undersök om det finns ett behov på marknaden och en lucka att fylla. Om det redan finns 10 företag som säljer tex blå t-shirts är det kanske överflödigt med ett 11:e? Vad har du som är unikt, tillverkningsmetod, utseende, pris? Gör din hemläxa så har du något att luta dig emot.

2. Be om råd – Hitta en mentor eller fler! Be om hjälp och råd från någon inom din bransch, det kan vara både ur ett design perspektiv men även rent företagande som en kreatör i grund och botten kanske inte har lika mycket erfarenhet av. Ha med i bakhuvudet att tiden förändras, det som fungerade för 5 år sedan kanske inte fungerar lika bra idag men det är alltid bra att få bolla idéer!

3. Ge inte upp! Det kommer vara kämpigt till och från. Det finns alltid fler lösningar på problem, man får hitta sin väg. Tro på dig själv, sätt upp delmål och glöm inte att ge dig själv en klapp på axeln ibland!

Sist men inte minst, vad gör du när du bara vill ha kul?

Umgås med min familj, vänner och tränar!

 

Du hittar mer av Rebecca Björnsdotter design på www.rebeccabjornsdotter.com och www.instagram.com/rebeccabjornsdotter 

6

Kommentera

Hon gör helt fantastiskt snygga skor!! 🙂

/C

http://fondofhome.blogg.se – nyinvigd renoverings-/inredningsblogg

midis

Ja! Finaste och mest exklusiva skorna vi sett!

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *.